Heeft iemand recepten voor (kerst)hapjes die je een paar dagen eerder al kunt maken?

Met de kerst krijg ik gasten, maar een dag voor kerst heb ik ook nog een verjaardag. Daarom wil ik graag nog vóór de verjaardag een aantal hapjes maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.2K

Het beste antwoord

Bladerdeeg hapjes.
Daar kan je van alles in doen. Kaasvulling, gehakt hapjes, ragout, noem maar op.

Afbakken, en in de diepvries doen. De dag zelf haal je ze uit de vriezer, en doe je ze weer in de oven.

Dat gaat heel goed :-)

Dan zijn ze ook weer gewoon knapperig en smakelijk.

__________________________________

Kaassoesjes gewoon soezendeeg maken en daar soesjes van maken. Kaaspap maken en deze erin, en invriezen, alleen ontdooien en serveren.

__________________________________

Mini quiches maken, en jawel, weer invriezen, kun je koud of warm serveren. (Ik heb vorig jaar mini quiches gemaakt met bladerdeeg in een mini muffin vorm. (zo'n silicone ding)

___________________________________

Kant en klaar zakjes met kaas blokjes en worstplakjes, gewoon bij Albert Heijn ;-)

___________________________________

Zalmrolletjes met monchou.
Koop gerookte zalmfilet (die van de Aldi is erg goed en niet duur, beter dan Euroshopper)
Neem Monchou, vermeng dit met aromat en eventueel een uitje fijn gesneden. Zorg dat de monchou op kamertemperatuur is, anders wil hij niet smeren.
Spreid de zalm uit op vershoudfolie, zodat je een lap zalm krijgt. Smeer de monchou erop, en dan met behulp van de folie oprollen. Daarna in de koelkast leggen, totdat de monchou weer stevig is. Dan kun je er mooie plakjes van snijden.
(Die rol kun je in de koelkast wel een dag of 2 goed houden) Ik weet niet of invriezen kan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heer v: ik ken de zalmrolletjes (ik vergat ze in mijn antwoord) erg lekker!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
ik heb ze lang niet meer gehad...heb er nui ineens zin in haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
v.s.: ik raad ze aan! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle lekkere tips, ik ga er zeker gebruik van maken!

Andere antwoorden (4)

Ja. Je hebt figuurtjes van ijzer ( ik heb ze in letters ) dan schil je de huis van een komkommer weg, en snij je plakjes komkommer. Dan met die figuren erin. En in de koelkast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uit de bron heb ik een aantal recepten voor je gehaald, in totaal zijn het er wel 25!
nou, daar moet toch naar ieders smaak iets tussen zitten en er zijn er die ook niet veel werk vragen.

Dadels gevuld met mon chou en een walnoot
Dadels ontpitten.
Vullen met mon chou en dan garneren met een walnoot

Gedroogde abrikozen met geitenkaas en rauwe ham
1 zakje gedroogde gewelde abrikozen (AH)
100 gram zachte jonge geitenkaas
50 gram rauwe ham

Vouw de abrikozen wat open. Smeer er dik geitenkaas op. Snij de rauwe ham in repen die precies om de abrikozen passen. Rol de abrikoos in de rauwe ham. Zet vast met een prikker.

Blokjes ham met knoflookolijven
Dikke plak achterham
Knoflookolijven

Rookvleesrolletjes met roomkaas en bieslook (plm. 32 stuks)
1 zakje bieslook (25 gram)
100 gram mon chou
100 gram rookvlees
peper

Bieslook in stukjes van plm. 5 cm knippen. Snij de plakjes rookvlees in tweeën. Besmeer elk plakje met mon chou. Leg hierop een laagje bieslooksprietjes (plm. 4 à 5 stuks). Laat het bieslook uitsteken. Bestrooi met wat peper. Rol het rookvlees strak op. (recept uit Allerhande)

Chorizo of salami met olijven
Plakjes chorizo of salami
Knofllokolijven

Olijf vastzetten tussen of op een dubbelgevouwen plakje chorizo of salami.

en nog veel meer in de bron!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip +
Ik maak regelmatig gevulde eieren 2 dagen van te voren. De eierdooiers knijp ik door de schone knoflookpers in een kom daar doe ik verse gesneden peterselie door,mayonaise zoveel als nodig is voor een stevige "pasta", aromat en zout naar smaak. Als het door elkaar is gespateld doe ik het in een schone spuit zak en rol deze strak op en daarna in de aluminiumfolie rollen. De halve gekookte eiwitten maak ik goed schoon en bewaar ik in een plastic bak met water en deksel in de koelkast.
Ook mijn zelfgemaakte zalm,macaroni en huzarensalades maak ik 2 dagen van te voren. Als je maar brandschoon werkt en het goed afgesloten in een koelkast beneden de 7 graden Celsius bewaard. Ik garneer ze pas op de dag zelf op grote schalen.
De hapjes hierboven ga ik ook eens proberen deze zijn ook allemaal makkelijk van te voren te maken. Gemak dient de mens :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wraphapjes;

Goed van tevoren als rol in te vriezen. Uit 1 rol kan je goed 8 hapjes snijden, die je met een prikker vastzet.

Smeer 1 tortillawrap in met crème fraîche en strooi hier Italiaanse kruiden op of bruschettamix. Leg 2 plakjes kipfilet op een helft van de wrap, daarover wat fijngesneden ijsbergsla. Rol stevig en strak op en doe er huishoudfolie om. laat even opstijven in de koelkast en doe ze dan in een diepvriesdoos of -zak in de vriezer.
Haal ze bijtijds eruit om te ontdooien en snijd ze dan in hapjes.

Ook kan je heel goed 'smeersels' van tevoren klaarmaken.
Op de dag zelf hoef je dan alleen even stokbrood te bakken. Een mand stokbood op tafel en de schaaltjes tapenade, salsa, pesto of aïoli erbij met een lepeltje erin.
Men neme en smeren maar.

Een makkelijke soort aïoli maak je door een paar tenen uitgeknepen knoflook door een potje olijvonaise te mengen.

Een lekkere salsa maak je door kleine blokjes tomaat te vermengen met snippertjes rode ui, stukjes zongedroogde tomaat, verse gehakte basilicum, 1 ontpitte dadel in kleine stukjes en een scheut olijfolie.

Heb je een keukenmachine of blender dan is het helemaal een makkie om een pesto te maken.
Doe 75 gr. rucola erin en pureer met 2 teentjes knoflook grof. Doe er 50 g. pijnboompitten en 150 ml.olijfolie bij, pureer nog iets. Voeg 4 el. citroensap en de geraspte schil ervan toe en pureer alles tot een grove pasta.

Ook lekker zijn gehaktballetjes met een tomatensaus of honingsaus om te dippen. Alleen nog even in een pannetje opwarmen bij gebruik.
Honingsaus erbij;
honing, knoflook, beetje sojasaus, BBQ saus uit een flesje
en ketchup mengen. Prikkertje erin en dippen maar. Zorg wel dat de saus niet dun is, ivm lekken.
amc