Doe een beetje maizena in een kopje en doe er wat koude vloeistof bij. Roer met een vork de maizena los van de bodem van het kopje en laat het zo in de vloeistof oplossen. Giet de inhoud nu in het gerecht dat je wilt binden. Giet het al roerend met de garde door het te binden gerecht, terwijl dit aan het koken is. Zo lost het direct op in de saus of soep od.

Je hoeft maizena (maiszetmeel) niet persé met water aan te roeren. Je kunt het ook met een scheut wijn, sap ofzo aanroeren als dit bij het te binden gerecht zou passen qua smaak.
Je gebruikt aardappelzetmeel of tapiocameel net zo, krijgt daarmee alleen een meer heldere saus. Dat wil zeggen dat je er geen grauwe waas door krijgt zoals met maizena.

Vraagt een recept voor biscuit om een bindmiddel, neem dan bijv. aardappelzetmeel. Maiszetmeel maakt je biscuit droog, aardappelmeel houdt je biscuit langer sappig.
Ook stoofpeertjes ed. geeft een mooiere binding met aardappelzetmeel.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de maizena voor het toevoegen bij de saus even op te lossen in koud water. Doorroeren tot een glad geheel. En dat dan bij de saus te voegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, that's the way to do it!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de maïzena trouwens met welke andere koude vloeistof op basis van water dan ook oplossen die bij je recept past: wijn, melk, sap, jus, kookvocht...
Je enige voorwaarde is dat je vloeistof niet heet is. In een hele koude of dikke vloeistof zal minder goed oplossen. Oplossen in olie of vet lukt ook niet, tenzij je de maïzena gebruikt als vervanger van tarwemeel voor het vervaardigen van een roux (b.v. als basis van een bechamelsaus)
Maïzena is een veelgebruikt bindmiddel voor soepen en sauzen. Voeg het maïzena nooit rechtstreeks aan de soep of saus toe. Als je maïzena rechtstreeks aan een soep of saus toevoegt, zul je vrijwel zeker klontjes krijgen. Neem een kleine hoeveelheid van de saus of soep en laat het ietsjes afkoelen. Los al roerend een halve eetlepel maïzena op in de warme soep of saus. Voeg de hoeveelheid soep of saus met het opgeloste maïzena in beetjes toe aan de soep of saus op het vuur. Blijf gedurende het toevoegen goed roeren om klontjes te voorkomen.

Toegevoegd na 54 seconden:
http://www.leerwiki.nl/Soep_en_saus_binden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein bokaaltje met deksel;
Koud water of melk ( naargelang de saus ) er in met een lepeltje maizena en goed schudden .
je saus maken op gewone manier en met beetjes je opgeschudde mengeling er bij doen tot je de stevigheid hebt die je wilt.
Rustig laten doorkoken.
Mijn saus is nooit geklonterd op die manier.