ik heb nog kipfilet als beleg in de koelkast met vervaldatum 29 11 2011 kan ik dit nog eten vandaag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als kip niet goed meer is gaat het vies ruiken .ook voelt het dan nog slijmeriger aan .bij twijfel niet opeten! je kan er echt heel ziek van worden

Antwoorden (9)

Met kip moet je geen risico nemen. Ik zou het niet meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gezien wel. Er staat altijd een 'ten minste houdbaar tot'-datum op. Dat betekent niet dat je het daarna niet meer kan eten. Maar als vegetariër mag ik er niet aan denken om zoiets in m'n buik te steken...een stuk lijk, bah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt er vanaf wanneer je het open hebt gemaakt.
Ik zou het persoonlijk niet doen. Zo er in ieder geval even aan ruiken als het zuur ruikt weg gooien.
En als je een kat hebt geef een stukje aan de kat. Laat de kat het liggen dan kun je het weg gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het al aangebroken? Dan zeker niet! Daarnaast betreft het kip, een product waar je uiterst voorzichtig mee moet zijn.

Als je ziek wordt van de kip heb je geen poot om op te staan n.b.t. eventuele vergoedingen. Garantie over de versheid is vervallen.

Wil je geen risico lopen, doe het niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel. Ik heb hetzelfde gehad een keer en navraag gedaan bij de huisarts, omdat ik het toen al opgegeten had toen ik erachter kwam. Het is over de datum, maar niet lang. Het is ook een bereid product en niet een rauw product. Als het normaal ruikt en (na een klein stukje proeven) normaal smaakt, kun je het gewoon eten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het opeten, mits het altijd goed bewaard is in de frigo, en mits je het boven de 100° brengt bij het klaarmaken.
Heb je geen kat? Geef haar een klein stukje, als hij het opeet, is er geen probleem.

De vervaldatum betekent niet dat het daarna slecht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je koelkast goed koud staat, is het waarschijnlijk gewoon nog te eten.

Kip dient met maximaal 4°C bewaard te blijven (bij een hogere temperatuur bederft het sneller).
Kijk even of het er goed uitziet en ruik even of het nog goed ruikt.

Ruikt het goed en ziet het er goed uit? Niets mis mee.

Of zoals mijn opa altijd zegt: "Ik kijk niet naar de datum, maar of het beweegt."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het wel. Ruiken is het devies. Ruikt het zuur of sterk, dan weggooien. Het zal dan niet meer lekker zijn maar ziek zal je er niet van worden. Kipfilet voor op de boterham staat bol van conserveringsmiddelen en het is bereidt. De opmerkingen dat je moet oppassen met kip slaan in dit geval dan ook nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat is geen enkel probleem. De vervaldatum, tenminste houdbaar tot datum, geeft aan dat het product tot die datum gegarandeerd goed van kwaliteit is. Daarna gaat de kwaliteit langzaam achteruit, maar dan is het heus nog niet meteen schadelijk voor je gezondheid. Die datum is dus eigenlijk bedoeld om de leverancier van het product te vrijwaren, mocht jij eventueel gaan klagen over de smaak van het product. De kipfilet is al meer dan gaar, dus daar hoef je je niet zo snel zorgen over te maken. Ik zou het wel snel opeten, dus bijvoorbeeld door je avondeten doen, in plaats van vlees, zodat het niet nog veel langer blijft liggen. Als je er zelf van griezelt omdat je twijfelt, dan moet je het natuurlijk wel meteen weggooien, want dan zal je het ook niet meer lekker vinden. Dus, je mag en kan het nog rustig eten, maar het hoeft niet ;-)