hoe wordt spekkoek gemaakt?

ik heb net in een restaurant een heerlijk stuk spekkoek gegeten en vraag me nou af: hoe wordt spekkoek gemaakt? Al die verschillende laagjes lijkt me best lastig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

Het wordt voornamelijk gemaakt met heeeel veel geduld.

Af en toe, als ik tijd teveel heb, doe ik het zelf.
Je maakt een basisdeeg, dat splits je in twee helften. Aan de ene helft voeg je extra kruiden toe, die ook voor de donkere kleur zorgen.
Dan doe je een laag van een van de twee onderin een springvorm, zet het in de oven. Als het een beetje droog is, haal je de springvorm uit de oven en doe je er een laagje op van de andere kleur beslag. Weer in de oven, weer wachten tot die niet meer nat is, eruit, volgende laagje etc...
Langdurig werk, maar wel lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een deel van een recept voor spekkoek dat ik vond:

'Het beslag in twee bakken verdelen. Door één de kruiden spatelen. De grill voorverwarmen. Springvorm 20 cm. doorsnee invetten. De bodem bedekken met bakpapier. Laag voor laag het beslag aanbrengen. Steeds laag voor laag gaar maken onder de grill per laag controleren of het gaar is door er een saté stokje in te prikken.'

Laagje voor laagje dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten van Indonesische spekkoek

* 650 gram margarine of boter
* 18 eidooiers
* 9 eiwitten
* 600 gram suiker
* 2 zakjes vanillesuiker
* 300 gram bloem
* 6 theelepels kardemompoeder
* 3 theelepels kaneelpoeder
* 2 theelepels foeliepoeder
* 2 theelepels kruidnagelpoeder

Bereidingswijze van Indonesische spekkoek
Roer de boter op kamertemperatuur zacht en romig. Klop alle eidooiers samen met alle eiwitten, de suiker en vanillesuiker schuimig.
Zeef de bloem boven het eimengsel en roer het er luchtig door.
Voeg de zachtgeworden boter toe en klop alles snel door elkaar.
Verdeel het beslag over 2 kommen.
Meng de kardemompoeder, de kaneelpoeder, de foeliepoeder en de kruidnagelpoeder door 1 deel beslag.

Schep 2 sauslepels ongekruid beslag in een met boter ingevette en met bloem bestoven springvorm van 24 cm en laat het over de bodem uitvloeien.
Bak dit 10 min. onderin een voorverwarmde oven van 150 graden C. Alleen bovenhitte.
Schep er dan 2 sauslepels gekruidbeslag op en laat dit uitvloeien.
Bak dit op dezelfde manier als het andere beslag.

Leg na elke 4 gebakken laagjes een stuk bakpapier op en wrijf er met de bolle kant van een lepel over.
Verwijder het papier weer.
Bestrijk daarna de bovenste laag met een beetje boter.

Herhaal dit tot het beslag op is, maar eindig met het gekruide beslag.
Bronnen:

* mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/indonesi...