Hoe pel je verse knoflook?

Ik vind verse knoflook verrukkelijk, maar als ik een teentje los wil maken moet ik bijna de hele knoflook vermoorden. Gedroogde is veel makkelijker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
13.8K

Het beste antwoord

Verwijder een stuk van het buitenste vel van de bol en breek er zoveel tenen als nodig uit.
Als je ze in een knoflookpers uitperst, kan je hem met het velletje erin leggen en dan de pers drukken. De knoflook komt eruit en het velletje blijft achter in de pers.
Heb je ze nodig om te hakken;
Leg de teen knoflook op een snijplank.
Neem een breed mes en leg dat met de platte kant op de teen.
Druk- vrij- hard op het mes totdat de teen 'krak' zegt.
De teen is nu iets gekneusd, maar erg makkelijk te pellen.

Je kunt ook kneuzen met een pannekoekmes of de bodem van een pannetje, maar gebruik geen klein schilmesje, want dit kan een keer fout gaan.

Je kunt ook alle tenen pellen en ze dan in een goed schone glazen jampot doen met een vacuümdeksel. Draai de deksel vast, maar niet té vast.
Vries de pot dan in op een veilig plekje achterin de vriezer.
Als er risico is op kapotvallen (kinderen) neem dan een diepvries- of Tupperware bakje.

Haal steeds zo snel mogelijk de tenen eruit die je nodig hebt en doe de pot direct weer in de vriezer. Na ca. 1 minuut ontdooien, kunnen de nog half bevroren tenen het gemakkelijkst gesneden worden.
In gerechten die voldoende verhit worden is er geen verschil tussen verse en diepvries knoflook. Alleen in koud bereide gerechten die langer van tevoren gemaakt worden of bewaard blijven (zoals knoflookmayonaise) kan je beter geen diepvries tenen gebruiken.
Ontdooide knoflook bederft namelijk veel sneller dan verse.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de vraag beantwoorden. Van dit antwoord heb ik het meeste geleerd.

Andere antwoorden (4)

Gewoon, bij het harde uiteinde dat stukje afsnijden en dan pel je de schil er zo van af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trek voorzichtig een knoflook teentje er uit en snij daarna een stukje van de harde kant er af snij dat in de lengte een klein stukje (niet door de midden) en dan kan je het velletje en zo af pellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snijd een klein stukje van het harde uiteinde af.

Leg een breed mes plat op de knoflook en druk er met je handpalm op. (Pas op dat je je niet snijdt tijdens het drukken.)

Haal het velletje van de knoflook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een bol knoflook in je handen en breek hem in twee
Haal er een teentje knoflook uit
Pellen hoeft niet op de klassieke manier...
Leg de teen knoflook ongepeld op je snijplank
Geef er met de platte kant van een groot mes een flinke tik of duw op
De velletjes van de teen knoflook komen zo vanzelf los.