Voor de 2e of 3e keer met dezelfde lepel uit de pan proeven (op smaak?) is dat schadelijk voor het eten? (buiten de hygiëne-kwestie)?

Tast het je eten aan (bijvoorbeeld als je een "restje" wil invriezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Antwoorden (2)

Uiteraard pak je daarvoor drie keer een schone lepel, maar zolang het geen vla is (of iets anders dat gebonden moet zijn en uit elkaar valt als er speeksel in komt) maakt het eigenlijk niet zoveel uit, ZOLANG het voedsel nog kookt. Eventuele enzymen en bacteriën kook je dan gewoon nog dood. Of het hygienisch is, kun je over debatteren.

Als je NA het koken nog gaat lopen proeven, kunnen er natuurlijk met wat pech schadelijke bacterieen in komen, maar als je het niet te lang bewaart en daarna weer goed verhit, zal ook dat geen kwaad kunnen.

Alleen als je maar niet begrijpt waarom je vla of pudding nooit mooi dik wordt, weet je nu hoe het komt. Enzymen uit je speeksel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik spoel mijn lepel tussentijds af. Met koude schotels moet je wat dat betreft voorzichtiger zijn dan met warme (kokende).

Ik gok zomaar dat het risico op besmetting via speeksel vele malen kleiner is dan het risico op besmetting via je handen (die zojuist het drie-dagen-oude vaatdoekje uitgewrongen hebben en in de wasmand gekieperd...) en andere handelingen in de keuken.

Trouwens, eventuele bacterien die in je speeksel zitten, zitten toch al overal aan: aan je handen, aan de visite (hallo visite kusje-kusje-kusje...) enzovoorts.

Een keertje hoesten of niezen, zelfs buiten de keuken, zorgt voor een enorme wolk 'airborne' bacterien die ook in je versbereide eten kunnen landen.

concluderend (maar zonder bewijs): die 3x gebruikte lepel geeft geen noemenswaardig groter risico bij de voedselbereiding.

Of het onhygiënisch is laat ik aan jezelf over. Als de mannen de vrouwen en de vrouwen de vrouwen zoenen bij binnenkomst (toch een vrij gebruikelijk verschijnsel) worden oneindig veel meer dingen uitgewisseld in het gezelschap dan via die ene lepel, zelfs als deze niet afgespoeld wordt.