Hoe maak ik zuivel(melk)- en suikervrije rijstpap?

Hallo

Ik zou graag zuivel(melk)- en suikervrije rijstpap maken op basis van zilvervliesrijst, sojamelk, ei, cacaopoeder en steviapoeder als zoetmiddel; is dat mogelijk?

Zo ja, hoe begin ik er aan?

Als ik hiernaast nog andere ingrediënten nodig heb dan hoor ik het ook graag...

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Antwoorden (3)

Die zilvervliesrijst kun je beter vergeten ; voor desserts - en daar valt ook rijstepap onder - heb je een ander type rijst nodig, namelijk de rondkorrelige dessertrijst (en die is er niet in zilvervlies-versie).

Soyamelk is prima, dat kun je gewoon gebruiken in plaats van melk. Kokosmelk is eventueel ook een optie, omdat het om een zoet gerecht gaat. Maar dat heeft wel smaak natuurlijk.

Ei en cacaopoeder kun je ook gewoon gebruiken.

Steviapoeder beter niet ; dat is 99 % vulmiddel en 1 % zoetstof ofzo, en nadrukkelijk bedoeld om het uiterlijk van suiker na te doen. Het voegt niets toe. Vloeibare zoetstof die verhit mag worden is wel prima, waaronder ook Stevia valt (kun je verhitten tot 200 graden)

En dan kun je varieren op een bestaand recept, bijv.

100 gr dessertrijst
0,5 l halfvolle melk - vervangen door soya of kokosmelk
80 gr melk- of donkere chocolade - vervangen door een of twee eetlepels cacaopoeder naar smaak
75 gr suiker - te vervangen door een paar druppels zoetstof
1 zakje vanillesuiker - eventueel vervangen door vanille-essence, maar je kunt het ook weglaten

De rijst spoelen, melk aan de kook brengen , zoetstof en eventueel vanille-essence toevoegen en de rijst erbij doen. Goed door elkaar roeren en op zacht pitje laten koken, ongeveer 25 minuten, tot de rijst het vocht uit de melk heeft opgenomen.
Doe pas op het laatst de cacaopoeder - naar smaak- erdoor. Proef eventueel steeds even. Serveer het gerecht lauw.

Het bindende effect komt van de rijst, dus echte problemen zul je niet tegenkomen - al zal het natuurlijk altijd wel smaakafwijkingen hebben van het originele product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook steviapoeder die uit 100% stevia bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pot stevia die ik hier heb staan, bestaat toch echt vooral uit maltodextrine als drager. (niet veel hoor ; weegt alsnog niks) . Omdat ik niet weet of je dat kunt koken/ verhitten, en omdat het product eigenlijk is gemaakt voor 'op de aardbeien' (lekker strooien alsof het suiker is) heb ik vloeibare zoetstof genoemd. Maar als er pure poeder is, zal die ook prima zijn. (De strooiversie misschien ook wel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds stevia niet meer verboden is als zoetstof maken allerlei grote bedrijven steviahoudende zoetproducten met zo' n product is natuurlijk iets anders dan zuivere stevia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat weet ik ; het is gewoon chemisch in het laboratorium bereide 'natuurlijke' stevia. Maakt niet uit, de consument trapt toch wel in het plaatje van het groene blaadje en het woordje 'natuurlijk'. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt natuurlijke stevia wil hebben kun je hem natuurlijk zelf kweken.
Is zeer lekker in thee, gewoon enkele blaadjes bij in de pot gooien en mee laten trekken. Je proeft gegarandeerd geen verschil met met suiker gesuikerde thee. (weet ik uit ervaring)
Zilvervliesrijst zal niet stukkoken en zodoende kan je hier geen pap van maken.
Neem dus voor pap maken altijd dessert-/paprijst.

Spoel de rijst. (60 gr.voor 4 porties)
Kook ½ l. sojamelk op met 1 doormidden gesneden vanillestokje.(waaruit je de zwarte korreltjes met de punt v.e. mes eruit schraapt en ook in de melk doet)
Voeg de rijst dan toe en laat rustig gaar koken tot alle melk opgenomen is door de rijstkorrels.
Verwijder het vanillestokje en voeg de stevia toe.
Laat alles afkoelen en doe er bijv. vers fruit door of gedroogd ingeweekt fruit, in blokjes gesneden, zoals abrikozen.
Serveer en strooi er bijv. kort gegrilde geschaafde amandelen over.
Een ei heb je hierbij niet eens nodig.
amc
11 jaar geleden
Wat Marleen zegt over de stevia poeder klopt niet, in de betere zaken koop je goede stevia poeder die uit 100% stevia bestaat. Dus voor mij was het goed geschikt om mee te koken en te bakken. De stevia poeder had ik gezien bij de Tuinen en uiteindelijk bij de online natuurwinkel Steviahouse gekocht.