Mag je 2verschillende groenten door elkaar gooien?

Ik neem vaak van die potten met wortels en boontjes e.d. Die je alleen even in eigen vocht moet opwarmen en het is klaar.
Mag je ook een pot boontjes en een pot wortels bij elkaar in dezelfde pan gooien en dan verwarmen? Dan kan ik 2groenten maken en hoef ik maar 1pan te gebruiken.
Normaal gesproken zou ik het ook in 2aparte doen, maar heb niet veel ruimte.
En dat zelfde wil ik ook weten voor bloemkool en broccoli.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
17.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag alles. Je mag groente in potten en blikken kopen en dan denken dat je kookt, wanneer je ze in een pan door elkaar gooit. Je mag het dan zelfs opeten ook. Iedereen zijn keuze. Door elkaar gooien of niet, onsmakelijk wordt het in ieder geval. Maar je mag het gerust doen.

Antwoorden (6)

Ja hoor, groenten die bij elkaar passen en een even lange bereidingstijd hebben mag je bij elkaar in de pan doen. Geen enkel bezwaar. Tenzij er iemand mee eet die één van beide groenten niet apprecieert...
Amadea
11 jaar geleden
bijna alle groente soorten kan je ongekookt eten. in het algemeen kan je alle groente's samenvoegen in een kookpan. sommige groente's hebben een wat langere tijd nodig om helemaal gaar te raken. is wel zonde. beetje knapperig mag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ze bij elkaar doen als ze bij elkaar passen qua kleur en smaak. Zo zou ik bijv. geen rode kool met worteltjes samen doen, ook al omdat het er niet smakelijk uit zou zien. Bietjes zoet- zuur mengen met spruitjes of andijvie lijkt me ook niet geslaagd .

Je kunt wel gerust doperwten mengen met worteltjes.
snij/sperziebonen, mais, rode paprika, snijbonen/ wittebonen is een goede combi, kortom alle potgroenten die niet te sterk gekruid zijn waardoor ze een eigen smaak moeten houden, kan je onderling wel combineren.
Bloemkool en broccoli kunnen erg goed samen. Als je die vers klaarmaakt, dus niet uit pot, moet je wel rekening ermee houden dat de bloemkool langer moet garen. Doe dan eerst de roosjes+stronkjes bloemkool in het kokende laagje water en als de stronkjes iets zachter worden doe er dan de stronkjes broccoli bij en als alles bijna gaar is, doe dan nog even de broccoliroosjes erbij. Die zijn zo snel gaar, dat je die niet lang moet meegaren. Deze 2 groentes gemengd zijn erg lekker met een kerriesaus of kaassaus. Zo kan je ook bij verse groenten zoals snijbonen, als ze bijna gaar zijn een pot witte bonen mengen en dan even meewarmen. Heerlijk door gestampte aardappelen en spekjes. De bekende 'blote billetjes in het gras' krijg je zo. Ook verse peultjes of sugar snaps zijn snel gaar in wat boter gestoofd of een klein laagje water, hier kan heel goed een pot worteltjes door, even meewarmen en bestrooien met verse peterselie. Heerlijk bij vis!
Probeer dus ook eens verse groenten te mengen met een pot. Voor de vitamines hoef je het niet direct te doen, maar wel voor de smaak. Het is namelijk wel zo, dat groenten in een pot altijd een beetje dezelfde smaken uitdragen. Althans vergeleken met verse groenten. Die nemen de kruiden toch anders op.
amc
11 jaar geleden
Raad van een kok:
Je kan bijna alle groenten bij elkaar gooien alleen moet je daarbij even nagaan of d smaken wel bijeen passen.
Ten tweede even naar de kleur kijken.
En ten derde hebben ze dezelfde gaartijd?
Dus bloemkool en broccoli zou ik toch maar apart houden daar ten eerste de gaartijd nogal sterk uit elkaar loopt en ten tweede gaat je bloemkool een vies kleurtje krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Sinds wanneer geeft broccoli kleur af? Volgens mij heeft AMC gelijk en kunnen bloemkool en broccoli uitstekend samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel neem van mij aan dat als je beide samen bereidt de broccoli zijn groene kleur aan de bloemkool gaat afgeven.(alleen gaat dit dan niet echt groen zijn maar meer een vuil soort groenbruin) Als rauwkost kan je ze samen kieperen maar de vraag was ze samen koken.
Amadea
11 jaar geleden
Maar de vraag betreft groenten uit een pot(je)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb jij al broccoli en bloemkool in een potje gezien?
Amadea
11 jaar geleden
Lees de vraag nou nog eens góed!
"Mag je ook een pot boontjes en een pot wortels bij elkaar in dezelfde pan gooien en dan verwarmen?... En dat zelfde wil ik ook weten voor bloemkool en broccoli."
Ja hoor, dat is zelfs slim. In principe kan je alle groenten die in eigen vocht in een pot zitten met elkaar mengen. Zo kan je steeds weer in andere mix maken, net waar je zin in hebt. Gewoon bij elkaar gooien, verwarmen in eigen vocht en daarna afgieten. Geen enkel probleem. Eet smakelijk :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen probeer het eens uit... En als het niet lekker is gewoon niet weer doen ! Als je alleen eet zou ik er op los experimenteren en als je voor anderen moet koken zou ik wat meer rekenschap met de anderen houden.