Hoe kan het dat als ik een hard gekookt ei kook de dooier altijd beneden aan zit.

(en niet gewoon in het midden). Heb voldoende water in het pannetje. Stom maar het smaakt me beter als het in het midden zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11K

Antwoorden (7)

De dooier is in principe in het midden door pezen in het ei. Daarbij is de dooier te groot om in de bovenste punt te gaan zitten. Als je het ei kookt gaan de pezen kapot en zakt de dooier naar beneden.

Dit kun je voorkomen door het ei snel te koken (de buitenkant wordt dan snel hard en houd de dooier tegen) en het ei op z'n kop te zetten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewaar de rauwe eieren altijd met de spitse punt naa boven. Anders zakt de dooier naar beneden, want in de stompe kant zit de luchtkamer. Zit die bovenin doordat je de stompe kant boven hebt staan, dan drukt die op de dooier, vandaar. Als je ze kookt, moet je de eieren met een houten ( omdat een metalen -heet wordt) ronddraaien en laten rollen in het water. Zo houd je de dooier in het midden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, is net omgedraaid. de luchtkamer zit in de punt. Zie het net!

Toegevoegd na 4 minuten:
Zet ze dus nooit met de punt naar boven wanneer ze nog niet gekookt zijn, want dan drukt de luchtkamer de dooier naar beneden.
amc
13 jaar geleden
Waar de dooier zit heeft meer te maken met hoe het ei de periode vóórdat jij ze in het pannetje doet, gelegen heeft. Dus draai jij je eieren elke dag terwijl ze nog rauw zijn, is de kans groter dat de dooier in het midden zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn broer (chef-kok) gevulde eieren wilde maken, wou hij ook graag de dooier in het midden hebben, dat ziet er nou eenmaal mooier uit bij het uiteindelijke resultaat.

Om dat voor elkaar te krijgen bewaarde hij de ene dag de eieren met de punt naar boven en de volgende dag draaide hij deze om. de dag erna ging hij ze dan koken. Zo zat de dooier altijd precies in het midden.

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik weet wel dat ze er zo goed uit kwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dooier zal op deze manier beter in het midden blijven: leg de eieren met de puntige kant (waar de luchtkamer zich bevindt) naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd gehoord dat je dagelijks moet keren, om de dooier in het centrum te houden.
En er zijn er mee, heb ik gezien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou je in s`hemelsnaam een hard gekookt ei nog eens willen koken?
het staat er toch duidelijk, ...."ik een hard gekookt ei kook "...
grtz