als er in een kookboek uit 1936 staat dat je melk toe moet voegen, moet ik dan van volle of halfvolle melk uitgaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt zeker volle melk bedoeld, er was niet anders. Maar het hangt erg van het soort recept af of het belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, +

Het beste antwoord

Ga maar van volle melk uit en zelfs die is dan nog te mager (3,5%).
Je zou er zelfs nog wat room aan toe kunnen voegen.

De vooroorlogse rauwe melk had een vetpercentage van ca. 3,85%, afhankelijk van het seizoenverloop. Droge seizoenen leverden lagere vetgehaltes op.

Pas in 1940 werd wettelijk vastgesteld dat de consumptiemelk maximaal 3% vet mocht bevatten.
Die afroming was nodig voor de productie van boter voor het "Duitse" leger.
Jouw kookboek is van voor die tijd. (1936).

In die tijd werd veel melk direct van de boer betrokken wat nog niet gepasteuriseerd was (rauwe melk) en daarom ook snel bedierf. Het was dan ook enkele centen goedkoper per kan dan de gepasteuriseerde melk die via de melkcoöperaties aan de consument in de stad werd verkocht.
Ook de zgn, biest ( melk van koeien die net gekalfd hebben) vond gretig aftrek omdat dit als super gezond werd gezien en ook super vet was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd hoe je aan deze kennis komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was niet zo heel moeilijk, Bliets. In mijn familie zitten nog wat "ouwe boeren" van voor de oorlog. En zelf ben ik opgegroeid met de goeie schoolmelk van vroeger, daar zat nog 'n dikke laag vet bovenin het flesje. Waarschijnlijk kwam daar ook de kennis mee... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een interessant verhaal!

Andere antwoorden (4)

Wat je zelf het liefste gebruikt.
Mogelijk wordt volle melk bedoeld, maar anno 2012 hebben we meer keus. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
lijkt mij ook, wilde ook zoiets zeggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We vullen elkaar goed aan vandaag! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je weer op 2 - 2 gezet met mijn +
flyingcrow
11 jaar geleden
en ik 4-4 met de mijne.
ik snap al die minnen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook niet. Bedankt! :)
(voor de plussen natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk omdat er toen nog geen halfvolle melk bestond dat er gemind wordt (niet door mij ;-))
Denk dat ze volle melk bedoelen, waarschijnlijk hebben ze het zelfs over melk rechtstreeks bij de boer vandaan. Al had je eind 19de eeuw al melkfabrieken. Maar zoals mijn voorganger ook al zegt, tegenwoordig zijn er meer keuzes.

Toegevoegd na 47 seconden:
Weet niet zeker of ze toen ook al halfvolle melk kenden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Melkstandaardisatiebesluit 1940 werd melkstandaardisatie, dat wil zeggen standaardisatie van het melkvetgehalte van consumptiemelk in Nederland wettelijk verplicht gesteld. Het standaard melkvetgehalte werd destijds in Nederland vastgesteld op 3% .

Dus in het recept wordt gewoon z.g. volle melk bedoeld, omdat er toen nog geen sprake was van halfvolle melk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rauwe melk, en die is altijd vol.
Het kalfje neemt met minder vet geen genoegen, dus waarom zou jij dat wel doen?
Het is super gezond vet wat er in rauwe melk zit.
Met een beetje moeite is het nog steeds te koop.

Mijn advies, zoek een biologische boer en haal daar je rauwe koeienmelk. En blijf vooral dat kookboek uit 1936 gebruiken. Daarin staan gezondere maaltijden dan in de kookboeken van tegenwoordig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik het boek vooral voor taarten, koekjes en soep de rest van de recepten zijn een beetje verouderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat je taarten kunt koken. Dacht dat ze gebakken werden, maar ik kan me vergissen. Ik eet nooit taart. Natuurlijk ken ik jouw kookboek verder niet, maar als ik een kookboek van die leeftijd op de markt zou tegenkomen, zou ik het direct kopen. Onze (over)grootouders waren zo gek nog niet. Wij stoppen ze nu weg in bejaardenhuizen, maar dat is werkelijk zonde van de kennis van die mensen!
Wij zouden nog heel veel van ze kunnen leren!!
Gezonde maaltijden bereiden, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is wel aan te raden om de kooktijd van groente wat in te korten, die werden vroeger zo lang gekookt dat er veel vitamines uit verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin. Met langer koken wordt de vezel cellulose gebroken. Dat maakt het eten beter verteerbaar en de opname van mineralen gemakkelijker. Zoals ik al zei: onze grootouders waren zo gek nog niet!