Hoe maak ik het best een basis voor een dessertsaus?

Hallo iedereen, ik wou een saus maken met gedroogde lavendel. Zou ik dan het best gewoon volle melk met een paar dooiers laten inkoken en dan de lavendel erbij doen? Help!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (3)

Je zou inderdaad een soort custard kunnen maken (niet inkoken dan, anders smaakt het naar roerei). Maar ook een suikersiroop met je gedroogde lavendel en dan gelatineren (is dan koude saus). Zelfs een geparfumeerde suikersiroop met Agar Agar, opstijven en blenderen (wordt dan een dikke crème). Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lavendelsaus

Ingrediënten:

-5 dl. volle melk
-2 ½ dl slagroom
-2 tl lavendelbloemetjes (hoeveelheid afhankelijk van de
sterkte van de geur van de bloemetjes)
-4 eierdooiers
-150 gram suiker

Bereidingswijze

Verwarm de melk met de slagroom en laat de lavendelbloemetjes er 10 minuten op een zacht vuurtje in trekken.
Klop de eidooiers los met de suiker, schenk de hete vloeistof er in een dun straaltje bij en blijf kloppen.
Schenk het mengsel terug in de pan en laat het op heel zacht vuur al roerende binden, maar zorg ervoor dat het niet opnieuw gaat koken.
Zeef de saus om de bloemetjes eruit te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn al een paar goede antwoorden gegeven, maar misschien heb je toevallig nog aardbeien in huis?
Maak ze dan samen met suiker en wat citroensap fijn in een blender of keukenmachine. Giet deze pureen in een pan en meng er de lavendelbloempjes door.
Verwarm alles op middelhoog vuur maar laat niet koken.
Zodra het tegen de kook aan komt draai je het vuur direct uit. Zeef de saus dan boven een kom en laat afkoelen.
Dek af en zet in de koelkast. Is ook een lekkere dessertsaus.
amc