De basis voor ijs is custard kan dat met custardpoeder zo ja wat heb ik nog meer nodig???

Ik ben een newbee in het zelf maken van ijs maar lees steeds dat de basis custard recept is, kan dit ook met custardpoeder zoja wat heb ik nog meer nodig voor een basisrecept???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt als er nog lekkere aardbeien zijn, aardbeienijs maken met 3 ingrediënten: (slag)room, suiker en ...aardbeien!
niks custardpoeder...
het is waanzinnig lekker en héél slecht voor de lijn!

Het beste antwoord

de basis maak je zo
4 dl. melk,
20 gr. custard
25 gr. suiker
1 theel. vanillesuiker
wil je meer ijs verdubbel alles
wij zijn met 2 pers.en hebben er genoeg aan

Custard met suiker en vanillesuiker met wat koude melk tot een dun papje aanroeren. De rest van de melk in een omgespoelde pan aan de kook brengen. Onder het roeren het papje erin gieten. Even doorkoken op de goede dikte. Af laten koelen onder af en toe roeren.als het volledig is afgekoeld dan doe je het in de ijs machine en maak je ijs,heb je geen ijsmachine doe je het in een bak en zet het in de vriezer niet vergeten dat je het regelmatig met een vork door roert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lekkerste vanilleroomijs maak je van een vanillestokje.
Custardpoeder zou ik nooit nemen, Dan krijg je meer bevroren vla/pudding.
Zorg ervoor dat je een goede kwaliteit vanillestokje hebt en snijd het doormidden. Doe 250 ml. volle melk in een (liefst RVS) kom en zet deze boven een pan heet water (au bain marie)mét de doorgesneden vanillestok erin.
Het water mag best koken, maar de melk hoeft niet echt heel heet te worden. Laat dit zo 20 min. trekken.
Intussen klop je 4 eidooiers van grote eieren samen met 70 gr. witte basterdsuiker. De suiker moet helemaal opgelost zijn.
Zet het vuur nu hoger en doe de eieren/suiker nu bij de melk, samen met een snufje zout.
Neem een garde en blijf roeren zodat de dooiers binden met de melk en het niet aankoekt op de bodem van de kom.
Daarom is RVS zo prettig, dit geleidt de warmte namelijk goed.
Zodra de dooiers gebonden zijn, mag alles afkoelen en haal je de kom van de pan.
Door er af en toe de mixer in te zetten, krijg je luchtiger ijs.
Is de kom niet mee echt warm, dan zet je hem in de koelkast om echt af te koelen, het kan rustig de hele nacht, dat intensiveert de vanillesmaak, want de peulen laat je erin meetrekken.

Ik weet niet of je een ijsmachine hebt, zo ja, klop voor je het ijs af wil maken, 250 ml. slagroom lobbig en spatel het door het vanillemengsel. Haal wel de stokjes eruit.
Schraap de zwarte pitjes er met een scherp mesje uit en doe ze door het ijsmengsel. De stokjes zelf stop je bij de suiker in een pot, zo krijg je heerlijke vanillesuiker.
Laat nu de machine er ijs van maken of doe het in een diepvriesdoos of in een kom, die je wel regelmatig door moet roeren en de kristalletjes van de zijkant moet halen tot alles bevroren is.

Lekker erbij; simpele gesmolten chocolade met wat water geeft een chocoladesaus,
Kersen met sap, gebonden met wat maizena zijn lekker als je ze er warm bij geeft.
Appelpartjes bestrooid met suiker in wat boter in de koekepan en even laten karamelliseren zijn ook lekker erbij evtl. wat rozijnen mee warmen.
amc