Kan je rijstepap maken van al gekookte rijst?

Ik heb een halve pan rijst over. kan ik hier nog rijstepap van maken? vind het zo zonde om weg te gooien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet alle rijst is geschikt om pap van te maken

Het beste antwoord

Rijstepap kook je normaliter van speciale korte korrelrijst die makkelijk stukkookt, de zg.dessert-of paprijst.
Er is een manier om ook van gekookte 'normale' rijst een lekker dessert te maken.

Doe 500 gr. gekookte rijst, 75 gr. gele rozijnen (of sultana's in elk geval die sappige zijn erg lekker) 600 ml. melk, 100 gr. honing en 30 gr. boter in een pan.
Breng alles aan de kook, zet het vuur lager en laat 15 min. zachtjes pruttelen. Roer af en toe even door.
Roer er dan citroenrasp en 1 lepel citroensap door.
Serveer het in schaaltjes en strooi er evtl. wat kaneel over.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt ook ipv. honing een lekkere stroop zoals ahornsiroop erdoor mengen. Geroosterde en gehakte amandeltjes zijn er ook lekker door en de kaneel vermengen met een beetje kardemom geeft ook een lekkere smaak.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit ga ik zeker proberen morgen, maar dan je tweede variant en zonder rozijnen want die heb ik niet in huis. neem aan dat de amandelen er pas achteraf doorheen moeten of niet?
amc
11 jaar geleden
Nee hoor. Je kunt ze gerust meekoken. Ze worden alleen wat zachter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt YAMMMMMMMMMMIEIE!!!!
ik heb ook rijst over en ik weet NU al, wat het toetje morgen is ;-)

Andere antwoorden (4)

Dat kan als je er bevoorbeeld vanillepudding bij maakt en nadien samen voorzichtig mengt met lekkere bosvruchten! Smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Dat kan Afgelopen week nog gedaan. Gewoon melk erbij en langzaam al roerend door laten koken tot pap structuur. zoetigheid of kaneel kan je naar smaak bijvoegen. Smakelijk....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan zonder probleem rijstepap maken.
Je hoeft alleen maar door te koken, en je normale receptuur te volgen, dan krijg je vanzelf rijstepap.

Maar dat hoeft niet. Je kan de rijst ook als 'normale' rijst gebruiken. Het wordt nog lekkerder!
De rijst die je over hebt kan je tot 3 dagen in je koelkast bewaren, en dan opnieuw opwarmen. In de magnetron wordt niet echt lekker: veel te zacht en papperig.
Veel beter kan je de rijst bakken. Neem hiervoor een brede pan of liever nog een wok, en doe flink wat olie erin. Gebruik een olie die je zelf lekker vindt, maar eentje die tegen hoe temperaturen kan (arachideolie, olijfolie, maïskiemolie...)
Bak de rijst op een hoge vuur onder constant roeren, en zorgt dat de korrels los blijven en niet aanbakken.
Aan deze basis receptuur kan je alles toevoegen: kleine stukjes omelet, stukjes ham, erwtjes, gebakken paprika of ui... the sky is the limit!
Als de rijst al warm is, voeg ik altijd een flinke scheut sojasaus en roer alles nog een keer goed om.

Ideaal om als bijgerecht te gebruiken met vlees of vis, of hoe je dat zelf lekker vindt.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk kan je gekookte rijst daarvoor gebruiken geen probleem,
net als lammetjespap gemaakt werd met brood dat eigenlijk over was,
zo ontstaan de meeste gerechten door restjes van maaltijden te benutten en iets te verzinnen en als dat lukt, is er vaak een nieuw gerecht geboren...

Toegevoegd na 18 minuten:
genoemde lammetjespap wordt van bloem of meel gemaakt, van oud brood met melk werd broodpap gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Lammetjespap is toch van rijstmeel? Broodpap bedoel je waarschijnlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn reactie is verdwenen... hier stond: @amadea: dankjewel vergissing!