Wanneer kun je een maaltijd gebaseerd op rijst "nasi" noemen?

Nasi is een erg bekend gerecht, de vraag is wat heeft de rijst in nasi nodig om zich `Nasi`te mogen noemen... zijn er net als bij rijsttafel ook bijgerechten? warme koude of wat? wat voor groenten gaan er bij ? vlees?

Kortom wat heb je nodig om lekkere gele of witte rijst nasi te kunnen noemen?

Er zijn ook meerdere mogelijkheden, Indische [Indonesische], Indase, Hindostaanse en nog Javaanse, en misschien nog meer mogelijkheden uit Suriname ;-)) en allemaal met saté? en seroendeng?

Toegevoegd na 11 uur:
Mensen nemen het te letterlijk, maar ook niet letterlijk genoeg ;)
Ik vraag "Wat is nasi" "wat moet daar in" om "nasi" genoemd te worden...
Als we hier allemaal hetzelfde waren, zou er maar één antwoord mogelijk zijn... echter we zijn allemaal verschillend met een moeder in de keuken die ons nasi leerde eten, of in een restaurant. Inmiddels doen we het zelf en dan komt de vraag: wat doe je er in, wat is nodig om het "nasi" te noemen?
Oh ja, ik bedoel natuurlijk hier in Nederland, niet in China, Indonesië, Afrika, of waar dan ook, nee hier in Nederland, hoe doen wij dit hier?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor jullie antwoorden en reacties!
Zoals verwacht gevarieerd en daarom mij niet mogelijk "een beste" te kiezen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
6K

Antwoorden (3)

Behalve rijst heb je niets nodig. Nasi betekent gewoon rijst. Nasi Goreng is bijvoorbeeld gebakken rijst (met ingrediënten naar keuze). Nasi kuning is gele rijst, nasi lontong is rijst in blokjes, etc.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bamibal Lees nog even wat ik bedoel in mijn toevoeging, misschien wil je ook iets toevoegen?
hallo jodokus52 ik denk dat men van nasi spreekt als de rijst gebakken is al dan niet met kruiden . witte rijst is toch geen nasi?

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat je verder nodig hebt is nasivlees, konimex kruiden( maar er zijn nog tal van merken die te gebruiken zijn)
sommigen doen er taugé bij maar die moet dezelfde dag opgemaakt worden
sambal hoort erbij
dat maken wij van lever en niertjes (dus kippemaagje) met wat trassie en ui en knoflook en peper) theelepel suiker
kroepoek ernaast maakt het af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nasi=rijst, net als Naan=brood.

Als je een gerecht hebt met rijst dan zou je het nasi kunnen noemen.
De 'Hollandse Nasi' bestaat over het algemeen uit rijst met een kruidenmix en groentemix in combinatie met een gebakken ei, eventueel ham of ander vlees. Je doet veel Holanders een plezier door er saté bij te serveren, al dan niet met saté-saus. (Saté is dan weer wel gebonden aan 'eisen': drie of meer stukjes geroosterd vlees op een spiesje).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Nasi is gebakken rijst wat je er ook bij doet rijst is geen nasi maar gebakken rijst wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor @Ronron dat klopt niet wat je nu beweert... nasi = rijstmaaltijd met gekookte rijst
nasi goreng = nasi waarvan de rijst gebakken is .
ronron1212
9 jaar geleden
jodokus ik een veel bij indonesche vrienden of in goede indonesche restaurants daar heb je de keus uit witte rijst daar kun een mooibal van maken of nasi of nasi goreng. Nasi is dan gewoon eerst gekookte en daarna gebakken rijst met wat groente er in nasi goreng is wat uitgebreider daar zit echt iets meer in
Amadea
9 jaar geleden
Goreng betékent gebakken, ronron. Net zoals er bijvoorbeeld ook 'sambal goreng' bestaat. Witte rijst wordt in het Indonesisch 'nasi putih' genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een voorbeeld @ronron : "pisang goreng"
pisang = banaan, goreng = gebakken...
pisang goreng = gebakken banaan, een voor- of bijgerecht.
ronron1212
9 jaar geleden
Jodokus veel plezier