Waarom zie je chefkoks alleen de klassieke knoflookTENEN gebruiken, en niet de nieuwere knoflookBOLLETJES ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
13.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
knoflookbolletjes? nog nooit van gehoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken de knoflookbolletjes ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je veel kookprogramma's bekijkt, maar chefkoks zijn nogal conservatief. Daarnaast ken ik de bolletjes ook niet en zie ik ook niet in welk voordeel het op zou kunnen leveren.

Antwoorden (4)

een teentje is een onderdeel van een bolletje. Een bolletje is de hele knoflook. Maar als je die openbreekt, valt hij uiteen in 'tenen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt de Solo Garlic, in Nederland beter bekend als de Chinese knoflook.

Waarom de chefkoks alleen maar de ''klassieke knoflooktenen'' gebruiken kan zo veel redenen hebben;
Ten eerste is het een Aziatische product, dus in die landen zullen mensen het vaker/meer gebruiken dan hier. Net als met Chinese appels en peren bijvoorbeeld. Ze worden al jarenlang verkocht in Nederland, zijn superlekker maar toch blijven we liever de vertrouwde Elstars, Jonagolds etc kopen.

Een andere reden zou kunnen zijn dat één zo’n bolletje vaak te veel is voor een gerecht en de chefkoks daarom liever met kleinere teentjes werken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan me trouwens niet voorstellen dat een professionele kok de Chinese knoflook niet kent...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk staat olifantsknoflook dichter bij de prei dan bij de knoflook. In het verleden werd het ook wel oerprei of reuzeknoflook genoemd. De reusachtige bollen, met verscheidene tenen die elk afzonderlijk de grootte van normale knoflookbollen kunnen zijn, zijn beroemd voor hun rijke maar mildere smaak. De grootste bollen kunnen een gewicht een half pond of meer soms bereiken. Maar het is vaak onpractisch om met deze reuze bollen knoflook te werken omdat men vaak kleinere hoeveelheden nodig heeeft. Daarom neemt men een of meer teentjes, en legt men de rest van de bol met teentjes terzijde voor later gebruik. Een restant van de grote bol zonder teentje zal alleen maar bederven of ongewenste geur verspreiden. Dit is een van de redenen dat de teentjes bol populairder is mede omdat deze overal verkrijgbaar zijn, en de olifants knoflook minder bekend is en dus niet overal verkrijgbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die olifantsknoflook is niet nieuw, bestaat ook al meer dan 1000 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als kok kan ik je daar een heel simpel antwoord op geven:
ze hebben beide een verschillende smaak.
En ja ik weet dat er mensen zullen zijn die nu gaan zeggen van niet maar neem het van mij aan (ik ben ondertussen al 35 jaar kok) er is wel degelijk een verschil in smaak wanneer je het in een bereiding stopt.