Waarom splitst mijn witte chocolademousse in de koelkast in twee, een laagje eiwitmousse en onder lopende chocolade? uit augustusnummer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Antwoorden (1)

Witte chocolade staat erom bekend dat het heel moeilijk bindt. Ik ken jouw recept niet uds ik weet niet waar de fout kan liggen en wat de ingrediënten zijn.

In elk geval is het altijd goed om een blaadje ( of meer, ligt aan de hoeveelheden) gelatine in koud water te weken, uit te knijpen en in een beetje slagroom (warm) op te lossen. De gelatine zorgt niet alleen voor de opstijving maar zeker voor een betere binding van de chocolade en de eiwitten.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als je begint met de melk en vanille te warmen en de chocolade erin laat smelten, kan je ook daar de geweekte gelatine in oplossen.
Als je de afgekoelde chocolade mengt met de stijfgeklopte slagroom (niet roeren maar spatelen met een spatel en nooit met een garde) ook niet onderbreken maar achter elkaar doorgaan. Intussen heb je ook de eiwitten echt zo stijf geklopt, (met suiker tijdens het kloppen gelijdelijk toegevoegd) dat je de kom op zijn kop kunt houden en er stevige pieken te zien zijn als je de garde erui haalt.
Heb je de choco luchtig door de slagroom geschept, dan schep je eerst een deel stijf eiwitschuim hierdoor en laat ze eerst onder voorzichtig scheppen aan elkaar wennen
en als hij goed is opgenomen en een mooie luchtige structuur heeft, dan ga je de rest van het eiwitschuim erbij doen en mengt alles goed en luchtig door met de spatel om te scheppen. De luchtige massa kan je nu in een spuitzak doen en over een coupe met aardbeien ofzo en het hoeft dan niet eens op te stijven in de koelkast, maar je kan het direct eten op deze manier.
amc
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hey AMC...klinkt wel heel erg lekker eigenlijk ;-)
Ga ik proberen.