Hoe maak ik mougrabia (Libanese couscous(?)) klaar ?

Onlangs heb ik uit de Turkse supermarkt heel grove couscous meegenomen ; korrels van ongeveer 3-4 mm doorsnee. Altijd op zoek naar nieuwe dingen. Helaas konden in de winkel noch de mannelijke noch de vrouwelijke medewerker me vertellen hoe (lang) deze gekookt moet worden. Ook googelen levert -tot nu toe - eigenlijk niks op.

Op de zak staat uitsluitend de vermelding "mougrabia" en verder niks. Wie kan mij vertellen hoe lang ik deze moet (voor)koken (of wellicht een andere bereidingswijze) of weet er eventueel een speciaal recept mee ?

Of heeft dit spul gewoon een Nederlandse (of Engelse) naam die ik niet ken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben na de eerste antwoorden wat gaan googelen op 'pearl couscous / parel couscous' en daarna aan het experimenteren geslagen. Kipfilet voorgebakken met rash-el-hanout, uit de pan, ui en knoflook aangefruit, couscous erbij en bijna 2 keer de zelfde hoeveelheid kippenbouillon en dat - als risotto - ongeveer 25-30 minuten laten trekken/koken onder af en toe roeren tot beetgaar. Kip en kikkererwten erbij ; heerlijk. Zelfs zonder toevoeging van Harissa (aan tafel) wel wat scherp voor de kinderen echter.

Het beste antwoord

Libanesche Couscous. ( origineel Libaneesch recept)
350g (twee kopjes) Moghrabieh
500 gr, aan stukken gesneden lamsragout (en / of kip)
10 tot 15 sjalotten, afhankelijk van de grootte
1 blik afgedropen kikkererwten
1 eetlepel meel
1 theelepel kaneel
2 theelepels karwijzaad geplet in een vijzel om de smaak los te maken. ( of gemalen)
1 theelepel gemalen piment
Zout naar smaak
Bouillonblokje (optioneel)

Water naar eigen inzicht,
Olijfolie

Begin met het bruinen van het vlees in wat olijfolie in een zware pan . Verwijder de het vlees uit de pan als het aangebraden is. Carameliseer de sjalotjes in het braadvet. Vervolgens het vlees weer in de pan doen, en voeg tevens de kruiden, zout en het bouillonblokje toe, Zeef de bloem over het vlees en vermeng alles goed met elkaar. . Voeg warm water toe tot alles net onder staat en spatel alles goed dooreen, zodat een licht gebonden saus ontstaat.. Breng opnieuw aan de kook en verminder de warmte, doe deksel op de pan zodat alles zachtjes doorsuddert tot het vlees helemaal gaar is. Voeg af en toe wat water toe, zodat het vlees half onder blijft staan.Als het vlees gaar is de helft van de kikkererwten toevoegen.

Kook in een andere pan wat water met zout en voeg de moghrabieh toe. Kook alsof je pasta kookt, dus in ruim water. Kooktijd is 30-40 minuten. Proef de korrels wel elke keer of ze gaar zijn (al Dente).Dan afgieten , uit laten lekken en terugdoen in de pan met de rest van de kikkererwten. Houd de deksel half op de pan en laat de Moghrabieh droogstomen. Schep de Moghrabieh in een schaal met een deel van het vlees er bovenop. Serveer de rest van de stoofpot aan de zijkant van de schaal .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hier heten ze parel couscous ,heb ze ook pas gekocht en kreeg er dit recept bij ,misschien heb je er iets aan

ca 500 gr droge Israëlische couscous
4 theelepels plantaardige of olijfolie
1 grote bol venkel, fijn geschaafde, geraspt of fijngehakt
1 middelgrote prei, witte en lichtgroene delen fijn gesneden
6 teentjes knoflook, fijngehakt (2 eetlepels)
1/2 kop droge witte wijn
2 kopjes diepvries erwten
ca 230 ml groentebouillon
4 pruimtomaten, in stukjes
2 saffraan draadjes
zakje rucola salade
handvol ontpitte olie Kalamata olijven
handvol basilicumblaadjes, in stukjes

Kook de couscous al dente in ruim water (net als het koken van een pasta) tot de parels zacht zijn. Giet af en zet opzij. Verhit wat olijfolie in een grote koekenpan , voeg venkel, prei en knoflook toe en bak 3-5 minuten. Voeg nu de wijn toe en kook nog 1 minuut. Doe de doperwten erbij en laat 1 minuut koken, vervolgens de groentebouillon toevoegen, de couscous, tomaten en saffraan. Breng op smaak met zout en peper naar smaak. Dek het geheel af en laat 5 minuten staan. Haal dan van het vuur en roer de rucola, olijven en basilicum blaadjes erdoor.
wij vonden het best lekker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mugrabia zijn parelgrote kogeltjes uit een soort semolina durum graan, een soort griesmeel, in een jasje van bloem.
Traditioneel worden ze minstens 1 uur in stoom gegaard.
Je kunt ze ook als een soort risotto in bouillon garen of in een Libanese kippensoep garen en zo als verdikkingsmiddel gebruiken. Men noemt ze ook; Libanese couscous. Qua smaak lijken ze op pasta.
Mugrabia betekent zo veel als 'Magreb', omdat couscous met de eetcultuur in Noord-Afrika in verbinding gebracht wordt.
Er is in sommige Toko's/ Turkse winkels, Oosterse markt zelfs een speciale kruidenmix te koop speciaal voor Mugrabia.

Toegevoegd na 51 minuten:
Dit is een nationale gerecht uit Libanon;

KIBBE balletjes (Gebakken lam en graanballetjes);

1 pond mugrabia
1½ p. lamsgehakt,
½ gesnipperde ui
peper, zout.

Hiervoor moet je de kogeltjes eerst kneuzen of in de keukenmachine fijner maken. Dan laat je ze een nachtje weken in een kom met net zoveel water om ze te bedekken. Laat ze dan uitlekken en meng ze door gemalen lamsgehakt dat gekruid is met peper,zout en uien. Maak er een holletje in aan één kant.
Deze balletjes ga je nu vullen met;

1 pond lams-of rundergehakt,
1 grote gesnipperde ui,
2 eetl. pijnboompitten,
½ theel. zout,
1/4 theel. peper,
2 eetl. gehakte peterselie,
4-6 eetl. boter of margarine.

Fruit de ui zachtjes in 2 eetl. boter tot ze goudbruin is. Voeg de pijnboompitten toe en vermeng ze.
Doe ze bij het gehakt en voeg de andere ingrediënten toe en meng alles. Doe in elk balletje wat van die vulling en maak de balletjes dicht.
Bak de balletjes nu in de resterende boter tot ze goudbruin en gaar zijn.

http://www.hayar.net/lebanese-recipes/#KIBBE
amc