hoe komt het dat ik veel vocht had bij het bereiden van een tart tatin met appel. de caramel bleef in de pan zitten en de taart verloor veel vocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4K

Antwoorden (3)

Misschien heb je de verkeerde appelsoort gebruikt? Niet elke appel is geschikt, sommige soorten worden al snel heel zacht en geven dan veel vocht af.

Het beste kan je de volgende keer een soort als Goudreinetten of Golden Delicieus nemen. Die zijn erg lekker samen met de karamel en ze zijn stevig.
Zorg ook dat het deeg even in de koelkast goed koud gerust heeft en neem het er pas uit als je het over de appels legt.
Nog een goede tip; Laat in een koekenpan met dikke bodem,200 gr. suiker zachtjes smelten in 300 gr. boter.
Bak, als de suiker lichtbruin geworden is, de parten appel kort zodat ze rondom bedekt zijn met de karamel. laat ze even afkoelen en leg ze dan in de beboterde, licht ingebloemde, lage, dichte vorm. Rol het deeg uit, leg het over de appels en druk het goed tussen de appelparten en de rand van de vorm.
amc
12 jaar geleden
als je wat kleine gaatjes in het deeg prikt met een vork of iets dergelijks, kan in de oven het overtollige vocht er uit verdampen.
wellicht als je je recept erbij geeft is het makkelijker in te schatten wat er mis gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeer belangrijk om voor deze bereiding een appelsoort te gebruiken die voldoende stevigheid behoudt bij verhitting. De goudreinet (bv. de variant ‘Schone van Boskoop’) is een goed voorbeeld.