Bakproducten over datum, weggooien of niet?

Mix voor botercreme, mix voor biscuitdeeg, mix voor banketbakkersroom en mix voor royal icing.

Ik heb van alle genoemde producten een grote 5kilo verpakking die een maand over datum zijn.
Zijn wel geopend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
53.1K

Het beste antwoord

Als het allemaal droge producten zijn waar je nog boter / eieren aan toe moet voegen: Kijk of er beestjes in lopen. Zo niet: Gewoon gebruiken.

Als het natte producten zijn, is het een kwestie van ruiken; Ruikt het goed; staat er geen schimmel op: Geen enkel problem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het net over de houdbaarheidsdatum is is het niet erg want als de houdbaarheidsdatum net verlopen is mag het product niet meer verkocht worden in de winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je iets voor grote gezelschappen, bejaarden en/of heel kleine kinderen moet maken, zou ik toch maar nieuwe grondstoffen kopen. Je zou jezelf toch voor je hoofd slaan als het goed ruikt en uitziet, en je geeft het deze kwetsbare mensen, die er dan toch ziek van worden. Voor mezelf zou ik ook de ruik&kijk criteria hanteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ van mij, goed geredeneerd :-)
Ik zou ze weggooien. Hadden de producten nog dichtgeweest dan had je het kunnen proberen, maar ze zijn geopend.
Ten tweede is 1 maand wel erg lang. 1 week zo ik als uiterste houden.

Ik gooi sowieso alle producten weg die over datum zijn (nou ja 2 dagen over datum)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De datum is een garantie van de fabrikant dat het product aan de belofte van de fabrikant voldoet. Een winkel mag over datum spullen gewoon verkopen, alleen ligt dan de aansprakelijkheid voor de kwaliteit bij de verkoper.
Er zijn op die regel wel uitzonderingen, zoals vlees(waren), vis en andere tht-risico artikelen. Een pak koekjes een jaar over datum zal niet direct voedselonveilig zijn, maar hoogstwaarschijnlijk niet meer echt lekker. In het bovenstaande geval, kan de kwaliteit minder worden. De mix kan klonteren, of minder goed rijzen. Al heb ik zelf bakmixen (weliswaar in gesloten verpakking) een jaar na tht datum gebruikt zonder afwijkingen in het resultaat.
In dit geval is kijken en ruiken een prima advies.