waarom heet hete bliksem eigenlijk hete bliksem heb het zelf paar keer bij iemand gegeten maar vond het alles behalve heet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
8K

Het beste antwoord

In reguliere stamppotten doen we boter, melk en ei, maar door het vocht in de appels en peren hoeft dat in deze stamppot niet. Door dit vocht blijft de schotel lange tijd erg heet, vandaar de naam ‘hete bliksem’.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is dan ook de bedoeling dat de appelen gloeiend heet door de aardappelen gestampt worden en de hele boel wordt bestrooid met ruim witte en zwarte peper...

dan is het echt wel heet...

soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend, maar bij hete bliksem moet dat wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door het vocht en vooral de suikers in de appelen en peren kan de temperatur in het gerecht veel hoger worden dan de normale temperatuur, het heeft dus niets te maken met scherpte door pepers etc wat vaak ook heet genoemd word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zelfde als bij stoofperen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ook stoofperen hebben door het hoge suikergehalte en hogere kooktemperatuur en dus kan ook daar de temp. hoger zijn.
Door het gebruik van appels en peren bevat het gerecht veel vocht, waardoor het lang zijn hoge temperatuur behoudt. Daaraan dankt het waarschijnlijk zijn naam.