Waar vind ik een recept voor een supergezonde pizza die niet al te veel calorieen bevat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Pizza's uit de supermarkt bevatten in de meeste gevallen te weinig groenten, te veel kaas en te veel olie. Te vettig en te weinig vitaminen dus.
Je kunt ook zelf je pizza maken. Zo’n pizza is niet alleen gezonder, hij is ook lekkerder. Waar hou je best rekening mee als je een gezonde pizza wil?

Gebruik pizzadeeg met granen. De vezels van de granen zullen je langer een vol gevoel geven.
Wees overvloedig met je tomatensaus. Tomatensaus bevat nuttige anti-oxidanten.
Beperk de hoeveelheid kaas. Gebruik bij voorkeur een light kaas.
Vermijd vettig vlees zoals salami en worst. Ga eerder voor kip of garnalen of kies voor een vegetarische pizza.
Bestrooi de pizza rijkelijk met groenten. Ze zijn voedzaam en caloriearm, dus daar kan je niets verkeerds mee doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Via internet kun je genoeg 'gezonde' pizza's vinden. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je er zelf op doet.
Dit schijnt een goede te zijn: http://detoxinista.com/2012/01/the-secret-to-perfect-cauliflower-pizza-crust/

De bodem is van bloemkool, en als je als topping alleen tomatenpuree en groente doet, is het een gezonde pizza!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat je ook kunt doen (iets makkelijker) is een pita broodje of een turks brood pakken, en dat als pizzabodem gebruiken. Ook wel aardig gezond volgens mij (alhoewel dat wel witbrood is)
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de bodem van bloemkool. Klinkt vreemd maar als je die foto's ziet ook weer erg lekker.
Lekkere vegetarische pizza met weinig calorie

Dit is een heerlijke Pizza. 425 calorieen per portie
Het recept is voor twee personen.

Nodig:

1/2 pak mix voor Pizzabodem(honig)
3 eetlepels olijfolie
2 bakjes paddestoelenmelange a200 gr(albert heijn)
1 prei
1 teentje knoflook
150 gr gorgonzola
peper
1eetlepel bloem (om te bestuiven)
1/2 eetlepel olie om in te vetten
keuekenpapier

Bereiden:
Oven voorverwarmen 225 graden of gasovenstand 5
Pizza bodem bereiden volgens de gebruiksaanwijzing op het pak.
deeg in twee delen en er twee ronde lappen van maken.

Bakplaat invetten.

paddestoelen schoonvegen en in reepjes snijden.
Prei in ringen snijden.
En de knoflook pellen en fijnsnijden

In wok rest van olie verhitten en prei en knoflook in 1 minuut bakken, paddestoelen toevoegen en bakken tot al het vocht verdampt is.
Dan pan van het vuur nemen en de kaas in stukjes er over verdelen.

Mengsel verdelen over de lappen deeg , randen vrijhouden dan het deeg dicht vouwen en de randjes goed dichtdrukken.
daarna licht bestrooien met bloem en vervolgens 25 minuten in de oven.

Heerlijk met een lekkere frisse salade.

Eet smakelijk !!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://victor.messageboard.nl/10819/viewtopic.php?p=67
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hier een site voor je met 10 gezonde pizza recepten onder de 300 calorieën, er zit vast wel iets voor je bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jammer dat je site in het engels is ...
Ik geloof dat mijn pizza ook niet te vadsig is :-)

Pak Pizza bodem mix van koopmans. Aanlengen met water en olijfolie (maar die olie kun je weglaten, heb ik ook gedaan, want die was op, en ik had geen zin om alleen daarvoor naar AH te gaan) ik heb wat extra kruiden door de mix gedaan, majoraan en oregano.

8 tomaten, 1 teentje knoflook, een ui, schep verse rode pesto, alles samen in een pan en koken totdat het allemaal kapot gekookt is. Staafmixer erin en klaar is je verse saus.

Saus over de bodem, paprika erop, prei erop, 20+ kaas, en runder salami.

30 minuten in de oven, en smullen maar!
11 jaar geleden
Je kunt een wrap als bodem gebruiken.
Als je een volkoren wrap gebruikt is het nog beter.
En dan lekker veel groenten.
zelf gemaakte tomatensaus (uit de supermarkt die potten daar zit vaak veel suiker in).
Er bestaat light light mozzarela en ook 20 of 30+ varianten geraspte kaas.
Vlees kun je weg laten, of je kunt ham gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De basis is natuurlijk de bodem. Simpel en zonder teveel vet;
Doe een kopje volkorenmeel in een kom en voeg hierbij;
ongeveer evenveel lauwwarm water, wat zout en een eetlepel olijfolie. Doe er ook wat gist bij, maar zorg dat dit niet in aanraking met het zout komt. Meng alles door elkaar en laat het deeg dan een uurtje afgedekt staan op een tochtvrije warme plek, zodat het kan rijzen.
Rol het daarna uit tot een ronde vorm.

Bovenop de bodem komt nu tomatensaus die je eenvoudig maakt door gezeefde tomaten op saus te pureren en hier wat basilicum en/of oregano door te roeren en evtl. andere Italiaanse kruiden, tot hij naar jouw smaak gekruid is.

Je hebt nu de basis en daarop kan je leggen wat je wilt, maar bedenk dat vlees/worst minder gezond en mager is dan champignons, olijven, paparika, uitjes en tonijn.

Je kunt hem ook simpel beleggen met alleen plakjes tomaat en plakjes mozzarella, enkele basilicumblaadjes en parmezaanse kaas. Dan heb je de pizza Margherita, de meest eenvoudige variant die zelfgemaakt altijd gezonder is dan de kant-en-klare en ook veel lekkerder.

Kaas is natuurlijk lekker op een pizza en je hoeft ook niet zonder kaas want het is wel gezond. Helaas zijn vele kaassoorten wel erg vet maar er zijn genoeg light versies.
Zelfs Mozzarella light is verkrijgbaar en zóóóó lekker op je pizza. Zo zijn feta light, Ricotta, verse geitenkaas, Emmental light en cottage cheese ook magere kaassoorten en zijn er meerdere soorten met minder vet.
amc