Recept voor nacho's met gehakt, tomatensaus en kaas uit de oven, iemand een idee?

Ik eet regelmatig nacho's in een café hier in de buurt, heerlijk met een biertje. Maar nu wil ik het zelf ook eens maken, kan niet moeilijk zijn lijkt me. Wie kent er een écht lekker recept hiervoor?

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedankt voor beide reacties, dan nog een klein vraagje: Welke kaas is het beste hiervoor? Ik haal mijn kaas meestal bij de kaasboer dus daarvoor is er keuze genoeg. Is er een speciale kaas die wordt gebruikt bij Mexicaanse Nacho's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.5K

Antwoorden (3)

Het precieze recept van dat café ken ik uiteraard niet, maar ik heb hier het recept van een Mexicaanse ovenschotel met nacho's, tomaat en kaas:

Mexicaanse ovenschotel

* 600 gram gehakt
* 2 uien
* 1 rode paprika
* twee blikjes kidneybonen
* 1 prei
* 1 blikje mais
* 3 tenen knoflook
* 2 theelepels komijnpoeder (ook wel Djinten genoemd)
* 0,5 theelepel cayennepeper
* 1 blik tomatenblokjes
* 2 zakken nacho cheese tortilla chips
* 2 bekertjes zure room
* geraspte kaas (ruim)
* zakje Mexicaanse kruiden

Bereidingswijze
Bak het gehakt rul en voeg de Mexicaanse kruiden en het komijnpoeder toe. Snijd de groenten klein en bak deze mee. Voeg de tomatenblokjes, bonen en mais toe. Stort dit in een ovenschaal en strooi hier de tortillla chips overheen. Bedek met een laag geraspte kaas en zet dit onder de grill. Kijk uit dat dat de chips niet verbrand. Strijk daarna de zure room er overheen.
Je kunt de resterende inhoud van de zak nacho's als lepel gebruiken om het gerecht te verorberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten
2 tomaten
1 zak tortillachips nature
l125 mililiter creme fraiche light
1 rode ui, in dunne ringen
1 eetlepel ringetjes jalapenopepper (potje casa fiesta), fijngesneden
100 gram geraspte kaas
lage ovenschaal, ingevet

Verwarm de oven op 200 graden C. Verwijder de zaadjes van de tomaten en snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Verdeel de chips over een lage schaal en schep er de creme fraiche op en verdeel de ringen ui, blokjes tomaat en jalapenopepers erover. Bestrooi met de geraspte kaas. Zet de nachos 5-10 min. in de oven totdat de kaas is gesmolten.

Deze is erg lekker!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak het altijd als volgt en zo vinden wij ze het lekkerst;

Ik leg de nachos uitgespreid in een ingevette ovenschaal en daarop verdeel ik rul gebakken gekruid rundergehakt, daarover strooi ik een dikke laag gratineer kaas en daarbij zet ik een schaal salsa die iedereen er lekker koud overheen kan scheppen op zijn bord, of zijn nachos er in kan dippen.
Als ik toevallig zin heb en 1 avocado heb liggen doe ik er nog een schaaltje guacamole bij.

De salsa ;
Eerst prik ik tomaten aan een vork om ze , draaiend in de gasvlam te roosteren tot ze enigszins geblakerd zijn Geroosterde tomaten smaken nl. veel lekkerder. Als ze afgekoeld zijn, kan je zo het velletje eraf halen.
Dit doe ik met 5 tomaten. 3 tomaten maak ik fijn met de staafmixer en 2 tomaten snijd ik in kleine blokjes.
Dan 1 el. olijfolie in een pannetje verhitten en op laag vuur 2 fijn gesnipperde uien en 2 fijngehakte groene Spaanse pepers stoven tot ze zacht zijn. Dan doe ik er gehakte koriander en een eetl. tomatenketchup bij en laat alles zo'n 2 min. pruttelen. Dan doe ik ze in een schaal en iedereen kan dan scheppen of dippen.

Je kunt er ook een koude saus bij maken van een mengsel van kleingesneden tomaat, kleine blokjes groene paprika en blokjes ui. Je kan dan evtl. komkommer, avocado, gehakte koriander er nog bij doen.

Guacemole;
2 rijpe avocado's ( het vruchtvlees fijngeprakt) mengen met 2 el. citroensap, 2 el. creme fraiche, 3 druppels tabasco, zout en gemalen peper.

Als kaas neem ik meestal de speciale gratineerkaas die geraspt in zakjes verkrijgbaar is en soms neem ik Cheddar kaas of geraspte Emmentaler. Dit zijn wel de lekkerste kazen ervoor. Ik weet niet wat de mexicanen zelf gebruiken voor kaas.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie net dat ik vergeten ben te vermelden dat ik de gepureerde tomaten mee te laten pruttelen met de uien/pepers en op het laatst even de blokjes tomaat erdoor roer, zodat ze heel blijven.
amc