Wat is een lekker hoofdgerecht op basis van spitskool?

De winter is begonnen. Tijd om eens een kooltje uit de tuin te gaan vissen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Herfstovenschotel, Spitskool-gehakt.

Ingrediënten:
750 gram spitskool
500 gram gehakt rund of halfom
2 zakjes aardappelpuree (of zelf maken) 750 gr. aardappel
2 flinke uien grof gesneden
1 volle eetlepel kerriepoeder
een paar flinke knepen ketchup uit de fles
paneermeel en wat boter

Materialen:

ingevette ovenschaal

Bereiden:

Kook de spitskool beetgaar.

Maak puree.

Bak de gehakt rul met de uien, voeg daarna kerrie, een beetje zout en peper en ketchup toe, het moet wel een beetje 'nat' zijn. evt. wat bouillon toevoegen of een beetje jus van de vorige dag.

Doe in de ingevette ovenschaal een laag puree, dan een laag spitskool, gehakt, weer spitskool, gehakt. De bovenste laag is puree. Bestrooi met paneermeel en leg hier en daar wat klontjes boter.

Zet in de oven tot dat de paneermeel een korstje vormt.

Je kunt dit ook van te voren klaar maken maar dan is uiteraard de oventijd wel wat langer. pl.m. 45 minuten op 175 gr.

Lekker met wat extra ketchup op het bord.

Smakelijk eten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je kan alle koolsoorten gebruiken voor een stampot. Lekker met spek of een vette worst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stampot Spitskool?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevulde spitskoolbladeren:

Breng een grote pan water met wat zout aan de kook.

Doe hier de hele gewassen spitskool in en blancheer de buitenste bladeren. Als ze iets zacht zijn haal je de bladeren er één voor één af. Steeds weer terug in de pan tot je alle bladeren los hebt.

Maak nu een vulling met b.v. gehakt, ui, knoflook tomatenpuree, handje rijst, zout, peper, nootmuskaat en peterselie.

Halveer de grote bladeren en leg er een beetje vulling op. Vouw de buitenste randen naar binnen en rol de bladeren op tot een pakketje.

Leg de rolletjes in een pan. Goed stevig op elkaar. Doe er wat klontjes boter bij en een beetje bouillon tot het net onder staat. Stoof de gevulde kool ongeveer een half uur op half hoog vuur. Deksel iets schuin zetten voor het verdampen.

Heerlijk met brood en een salade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik net gisteren ook klaargemaakt.

Wat ik altijd doe is dat ik de spitskool snij, de grove stukken eerst en na 5 min de fijne stukken. Dan stomen.

In de tussentijd, een uitje grof snijden en bakken. Spekjes uitbakken.
Uiteindelijk alles door elkaar en dan doe ik er five spices kruiden erdoorheen. Dit laat ik nog even doorgaren totdat er die gaarheid is die ik lekker vindt. Hopelijk verdampt het water en de saus wat. Anders de rest afgieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stamppot ervan maken en dan met heel veel kaas en gehakt.
Simpel maar heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaaf de kool fijn. Rul rundergehakt in een grote hapjespan, bak (1 blikje) tomatenpuree mee met een beetje suiker. Doe er nu 1 zakje boemboe nasi goreng (konimex) met het weekvocht doorheen en bak even door. Doe er nu de kool bij en schep alles door tot de kool iets gaar is. Ik houd zelf van knapperige kool, maar dat is naar smaak. Heel lekker met aardappelpuree!
Je kunt dit uiteraard ook in een wok bereiden.
amc
13 jaar geleden
Haal het hardste deel van de stronk uit de kool.
Snijd de kool overlangs door midden en haal de middelste blaadjes er uit. leg de halve kolen in een vuurvaste schaal.
Bak een een mengsel van ui prei en stukjes kool vegetarisch gehakt (Tahu Crumbs)
.Vergeet niet zout en peper en kruiden naar keuze toe te voegen Doe dit losjes in de kool Meng koksroom met geraspte cocos en giet dit over de gevulde kool Bak het in de oven ongeveer 15 20 minuten.
Geef erbij gegratineerde pure gebakken aardappeltjes of rijst.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste roerbak je wat gehakt de spitskool even roerbakken, vervolgens doe je er kerriesaus bij en wat rozijntjes. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spitskool-kapucijners-stoof:
Spitskool fijnsnijden en samen met een ui in stukken bakken, half flesje bier (bokbier is erg lekker) erbij en en kwartier laten stoven. Doe dan een blik kapucijners erbij (uitgelekt) en een flinke lepel grove mosterd en wat vers gemalen peper. Even doorverwarmen en klaar!
Lekker met een mango-chilisaus-salade, of met komkommer in piccalilly
HMMM!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stamppot spitskool met kleine blokjes kaas erin!