kun je slagroom maken met culinaire room?

Ik ben juist de topping voor de muffins aan het maken en op het recept staat voeg 400 gram slagroom bij de topping mix. dus begon ik de culinaire room uit de koelkast te pakken en heb er een lepel suiker toegevoegd om het daarna met een mixer op de hoogste stand op te kloppen. Het probleem is dat ik de room niet stijf geklopt krijg en het vloeibaar blijft..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
51.2K

Het beste antwoord

Het zal je ook niet lukken om culinaire room stijf te kloppen. Daarvoor zal je echt slagroom moeten hebben omdat die vet genoeg is om stijf te kloppen.
Geen enkele room die niet echt vet is, heeft dit vermogen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Slagroom heeft een vetgehalte van 30-40 % en dat aandeel heb je nodig om stijf te kunnen kloppen.
Misschien kan je de topping nog wat opstijven door er wat
opgeloste gelatine doorheen te mengen of je maakt er een botercrème van door er zachte boter door te mengen.
Als je het dan in de koelkast op laat stijven wordt het doordat de boter harder wordt vanzelf ook wat stijver.

Toegevoegd na 22 uur:
Room culinair heeft een vetgehalte van 20%. Deze room kan je dus niet stijfkloppen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zowel met de hand (duurt langer) als met de mixer is het makkelijk om room stijf te kloppen. Als je te lang of te hard blijft kloppen kunnen er zich klontertjes boter beginnen vormen. Daarom gebruik je de mixer best in een lage of middelhoge stand. Doe de room in een ronde kom en klop de room door spiraalvormen door de room te maken. Niet de hele tijd op één plek dus, dan wordt niet alle room even hard geklopt.

Waar het bij jou waarschijnlijk fout ging, is bij de suiker. Deze voeg je best pas op het eind toe. Gebruik hele fijne suiker, zodat die snel oplost in je slagroom. Gebruik liefst een spatel om die erdoor te mengen, maar met andere dingen zachtjes roeren werkt evengoed. Je kunt de slagroom zo zacht of zo vast maken als je zelf wil.

Succes!