waarom duurt het zo lang voordat krieltjes/geb. aardapp. klaar zijn?

Ik ben nu, ja op dit moment :P, celavita bourgondische krieltjes aan het bakken, op de verpakking staat bij al dit soort producten, 8-10 min bakken en regelmatig omscheppen.. Dit doe ik, maar het duurt echt eeuwen voordat ze echt gaar zijn.. 20-30 min. Wat doe ik fout? (Staan op matig vuur, soms iets hoger)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.6K

Het beste antwoord

Je doet niks fout. Wat op die verpakking staat, klopt gewoon niet, ze willen alleen dat de bereiding supermakkelijk lijkt. Als er stond dat je ze drie kwartier moet omscheppen, zou je misschien toch liever diepvries patat in de frituur gooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan moet je mischien andere olie gebruiken of een kleiner pannetje nemen
Oja
Nog een tip
Met kerrie en paprika kruiden smaakt het heeeeeeel lekker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je ze niet wil koken en de krieltjes in een zakje zitten moet je het zakje op een bord leggen en in de oven de maar er wel wat gaatjes in prikken en wachten tot het zakje bol staat en dan 30 seconden wachte en ze in de pan doen
Als je ze te snel bruin bakt, is de buitenkant goed, maar de binnenkant nog niet, je kunt ze beter 3 kwartier op laag vuur opzetten, regelmatig omscheppen en binnenkant langzaam laten garen, dan krijg je lekkere, gare gebakken aardappeltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heb ik ooit gehoord bij een kookprogramma, jaren geleden, sindsdien doe ik het zo en mijn aardappeltjes zijn heerlijk, gaar met mooi bruin buitenkant, ik vind dus dat ik prima bezig ben, maar jij mag daar anders over denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt jouw manier, ik de mijne, wil niet zeggen dat de 1 beter of slechter is dan de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waaaarom staat er dan op de zak 8 tot 10 min?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Crea dat is voor aardappeltjes die nog NIET voorgekookt zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp de minnen, ik vond het ook vreemd toen ik dat hoorde, maar ben het wel gaan proberen en doe het nu al jaren zo, gewoon met de voorgekookte aardappel krieltjes.
Waarom die korte tijd op de verpakking staat???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Crea op zich vind ik die tijd ook te kort maar 3 kwartier is de tijd voor rauwe aardappelen ;)
Bakken moet geschieden op 180graden. Als de hele zak in een in 1 z in de pan mikt koerl je olie of vet af en duurt het op matig vuur lang voordat het weer op temp. is. Beter is dan om kleine porties tegelijk te bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij doen ze, met een gaatje in de verpakking, 10 minuten in de magnetron. Dat met olijfolie in een hoge koekenpan; is in 10 minuten gaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Dep de aardappeltjes voor het bakken droog met een keukenpapiertje want als ze vochtig zijn krijgen ze geen krokant korstje.
- Zet de koekenpan op middenhoog vuur
- Kies een pan met een diameter van ongeveer 30 cm zodat de aardappeltjes nog lekker over de bodem kunnen rollen
- Voeg ongeveer 3 eetlepels olijfolie toe als je een zakje aardappelen van 450 gram wilt bakken
- Kies voor olijfolie omdat dit het beste bakresultaat geeft (daarnaast bevat olijfolie veel onverzadigde vetzuren welke een verlagend effect op het cholesterolgehalte hebben, en dat is natuurlijk positief!)
- Zorg dat je geen extra virgin olijfolie gebruikt, deze is alleen geschikt om koud te verwerken bv in saladedressings
- Laat de olie goed warm worden voordat je de aardappeltjes toevoegt
- Doe de aardappeltjes voorzichtig in de pan en draai het vuur iets hoger
- Bak ze ongeveer vijf minuten op hoog vuur zodat ze een mooi bruin krokant korstje krijgen
- Vergeet niet de aardappeltjes lekker rond te laten rollen zodat alle kanten een mooi kleurtje krijgen. Schudden met de pan dus! (schudden is beter dan keren met een spatel, want daar kunnen de aardappeltjes van kappot gaan.)
- Draai het vuur daarna lager en bak de aardappeltjes nogmaals ca. 5 minuten zodat ze goed gaar kunnen worden en dus lekker zacht van binnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat had ik eergisteren ook!
geen idee, ik begin met bleu band, voeg olie toe en als het goed warm is, dan de krieltjes erin en niet weglopen natuurlijk, maar erbij blijven en opletten...
maar het duurde zo lang.
ineens wist ik het: het vuur stond te laag... hoger vuur en met een houten lepel roeren als het te snel gaat (aanbrandt). en dan gaat het prima!
probeer het maar, succes.