waarom duurt het zo lang voordat krieltjes/geb. aardapp. klaar zijn?

Ik ben nu, ja op dit moment :P, celavita bourgondische krieltjes aan het bakken, op de verpakking staat bij al dit soort producten, 8-10 min bakken en regelmatig omscheppen.. Dit doe ik, maar het duurt echt eeuwen voordat ze echt gaar zijn.. 20-30 min. Wat doe ik fout? (Staan op matig vuur, soms iets hoger)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je doet niks fout. Wat op die verpakking staat, klopt gewoon niet, ze willen alleen dat de bereiding supermakkelijk lijkt. Als er stond dat je ze drie kwartier moet omscheppen, zou je misschien toch liever diepvries patat in de frituur gooien.

Dan moet je mischien andere olie gebruiken of een kleiner pannetje nemen Oja Nog een tip Met kerrie en paprika kruiden smaakt het heeeeeeel lekker

Als je ze te snel bruin bakt, is de buitenkant goed, maar de binnenkant nog niet, je kunt ze beter 3 kwartier op laag vuur opzetten, regelmatig omscheppen en binnenkant langzaam laten garen, dan krijg je lekkere, gare gebakken aardappeltjes.

Bakken moet geschieden op 180graden. Als de hele zak in een in 1 z in de pan mikt koerl je olie of vet af en duurt het op matig vuur lang voordat het weer op temp. is. Beter is dan om kleine porties tegelijk te bakken.

Wij doen ze, met een gaatje in de verpakking, 10 minuten in de magnetron. Dat met olijfolie in een hoge koekenpan; is in 10 minuten gaar.

Bekend "bakprobleempje" ;) Toch lukt het me wel in 10-11 minuten ze echt gaar en goudbruin te krijgen. Als eerste doe ik een scheut olie in de koekenpan (zelf kies ik voor de gezondste combi en dan sesam- en olijfolie in 50-50 delen, en soms als extra wat kokosolie erbij) Dan zakje krielen erbij en op hoog vuur kokend laten worden en 'koken' MET deksel er op gedurende 3-4 minuten! Dan deksel eraf, uitdampen en het 'echt goudbruin bakfeest' kan beginnen :) Kan op hoog vuur mits je erbij blijft en elke minuut omschept of door "schudden met de pan en de krieltjes draaien" op lager vuur dit doen; beiden zelfde effect en qua tijd ook bijna gelijk. Extra lekker is ze halverwege licht bestrooien met die fijne peppersteakkorrels (Verstegen) of later met vers gemalen tri color peppers. Haal ze dan uit de pan en dep overtollige vet af en snij op laatst er bosuitjes doorheen. Ditzelfde is NOG iets lekkerder (mijn idee) als je verse krieltjes in de schil NET gaar kookt , wel goed laten afkoelen en dan ze bakken en met later een beetje verse knoflook en stukjes bieslook, allemaal jamjamjam :)

- Dep de aardappeltjes voor het bakken droog met een keukenpapiertje want als ze vochtig zijn krijgen ze geen krokant korstje. - Zet de koekenpan op middenhoog vuur - Kies een pan met een diameter van ongeveer 30 cm zodat de aardappeltjes nog lekker over de bodem kunnen rollen - Voeg ongeveer 3 eetlepels olijfolie toe als je een zakje aardappelen van 450 gram wilt bakken - Kies voor olijfolie omdat dit het beste bakresultaat geeft (daarnaast bevat olijfolie veel onverzadigde vetzuren welke een verlagend effect op het cholesterolgehalte hebben, en dat is natuurlijk positief!) - Zorg dat je geen extra virgin olijfolie gebruikt, deze is alleen geschikt om koud te verwerken bv in saladedressings - Laat de olie goed warm worden voordat je de aardappeltjes toevoegt - Doe de aardappeltjes voorzichtig in de pan en draai het vuur iets hoger - Bak ze ongeveer vijf minuten op hoog vuur zodat ze een mooi bruin krokant korstje krijgen - Vergeet niet de aardappeltjes lekker rond te laten rollen zodat alle kanten een mooi kleurtje krijgen. Schudden met de pan dus! (schudden is beter dan keren met een spatel, want daar kunnen de aardappeltjes van kappot gaan.) - Draai het vuur daarna lager en bak de aardappeltjes nogmaals ca. 5 minuten zodat ze goed gaar kunnen worden en dus lekker zacht van binnen zijn.

dat had ik eergisteren ook! geen idee, ik begin met bleu band, voeg olie toe en als het goed warm is, dan de krieltjes erin en niet weglopen natuurlijk, maar erbij blijven en opletten... maar het duurde zo lang. ineens wist ik het: het vuur stond te laag... hoger vuur en met een houten lepel roeren als het te snel gaat (aanbrandt). en dan gaat het prima! probeer het maar, succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100