wat is het verschil tussen minuutsuiker en gewone suiker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.7K
Amadea
13 jaar geleden
Wat is minuutsuiker? Vermoedelijk een Vlaams woord, want ik ken het niet.

Het beste antwoord

Mogelijk is minuutsuiker hetzelfde als wat wij in het Nederlands geleisuiker noemen. Dat is kristalsuiker waar pectine en citroenzuur aan toegevoegd is. Daarmee is dan gelijk het verschil duidelijk.
Pectine is een onderdeel van de celwanden van planten en vruchten. Dat heeft de eigenschap dat het met suiker een gel vormt. In combinatie met suiker wordt het dan ook gebruikt als verdikkingsmiddel. De bekendste toepassing is in jam.
De meeste vruchten bevatten weliswaar pectine, maar niet genoeg om bij het jam maken een dikke gel te krijgen. Daarom wordt aan jam pectine toegevoegd. Het zit bijvoorbeeld in de speciale suiker die in de handel is voor het maken van jam (geleisuiker). Pectine en suiker vormen bij verhitten een netwerk, bij kamertemperatuur niet. Daarom wordt het pas dik bij het koken van de jam.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Minuutsuiker is de Vlaamse benaming voor geleisuiker. Zij noemen het minuutsuiker omdat het maar enkele minuten (meestal 4 min.)hoeft door te koken samen met het fruit dat je als jam wilt conserveren.
amc