Waar moet je de staafmixer plaatsen als je tomatensoep wilt pureren? En met welke snelheid?

Ik heb (gepoogd) tomatensoep te maken van tomaten uit eigen tuin. In het recept stond dat men als laatste handeling de massa fijn moest maken met de staafmixer. Nou nog net niet tot aan het plafond. Zonder zeker weten, probeer ik het geen tweede keer.
Waar moet je die staafmixer houden, er vlak boven, er vlak onder of helemaal onderin en wanneer moet je hem aanzetten en op welke snelheid (1 t/m 16) of Turbo (kon ook nog).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
30.3K

Het beste antwoord

Je moet de staafmixer in de 'uit' stand op de bodem plaatsen en pas dan aanzetten. Je ziet dan wel een soort golf in je soep, maar het ontploft niet. En wil je 100% zekerheid, dan leg je een theedoek op de pan met een kleine opening voor de mixer. Als de mixer eenmaal aanstaat, zie je vanzelf het effect van je bewegingen, maar begin je een de oppervlakte dan heeft het mes vrij spel met je soep.
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gebruik van die theedoek vind ik wel een snugger idee
tinus1969
5 jaar geleden
Belangrijkste is het op de bodem plaatsen, of iig goed ondergedompeld in de vloeistof (en ondergedompeld houden!). Dan is een theedoek niet nodig.
amc
5 jaar geleden
Plaats de staafmixer op zo'n manier in de pan/schaal dat het mes zo'n 2,5 cm onder het oppervlak van de groenten zit. Zet hem dan pas aan en beweeg hem in rustige cirkels door de groenten. Ga hiermee door tot alles fijn gepureerd is of fijn genoeg naar jouw zin.
Zet hem dan uit vóór je hem uit de pan haalt!!! Als je hem eruit haalt terwijl het mes nog draait, spetter je alles onder, maar waarschijnlijk ben je daar al achter gekomen ;-)

Andere antwoorden (2)

De tomaten voor je gaat beginnen heel klein snijden. De laatste handeling doe je heel voorzichtig staafmixer er rect in dan op het eerste standje beginnen en langzaam iets opvoeren maar niet te veel.
rect is natuurlijk rechtop
Toegevoegd op 16 september 2018 12:39: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Moet dat apparaat gelijk helemaal onder doen of vlak onder of vlak boven de oppervlakte?
Ik had hem schuin, wilde weten hoe snel dat ding draaide.
ronron1212
5 jaar geleden
Beste gewoon eerst onderop neer zetten en dan laag beginnen dus laagste stand.
Plaats de staafmixer op zo'n manier in de pan/schaal dat het mes zo'n 2,5 cm onder het oppervlak van de groenten zit. Zet hem dan pas aan en beweeg hem in rustige cirkels door de groenten. Ga hiermee door tot alles fijn gepureerd is of fijn genoeg naar jouw zin.
Zet hem dan uit vóór je hem uit de pan haalt!!! Als je hem eruit haalt terwijl het mes nog draait, spetter je alles onder, maar waarschijnlijk ben je daar al achter gekomen ;-)

Hij hoeft echt niet op een hoge snelheid te draaien...als je de mixer onder het oppervlak van de soep hebt, druk hem dan langzaam naar beneden en ga zo, al purerend door de pan heen..... de truc is dat je de mixer niet schuin houdt want juist dan krijg je dan spetters. Houd hem dus recht!
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@amc, inderdaad, te laat zei Winnetou, de soep sloeg al naar buiten toe. Voorlopig gebruik ik de theedoekentruc.
amc
5 jaar geleden
...of de deksel van de pan schuin opgericht, zodat je nog kunt zien wat je doet. Een pannendeksel is makkelijker afgewassen dan tomatenvlekken in een theedoek;-)