Waardoor blijft een kerststol zo lang houdbaar?

We hebben hem weer in huis, de kerststol mét spijs.
De stol zit in plastic verpakt, wat maakt dat deze stol langer goed blijft dan gewoon brood.......

En wat eet jij als traditionele kersttraktatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
22.9K

Het beste antwoord

Omdat kerststol veel suikers bevat, dan is er sprake van gebonden water en dat houdt vocht vast. Daardoor droogt het brood niet uit en ontstaat er minder snel een schimmel of bacteriegroei! (voorbeeld: ontbijtkoek... ong.12 weken houdbaar)

Ik eet eet alleen lekkere kerstkransjes met musketvulling:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is die veel vetter dan andere sneller verouderende stollen... Door het vet en zijn emulsie houdt die veel beter zijn vocht vast... En met Kerst mag die vet zijn, dan kijkt niemand naar de voedingswaarde die heel hoog is...

Ik eet gewoon brood, ik heb of elke dag Kerst of geen enkele dag Kerst... Maar niet één dag per jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt dat door de enorme hoeveelheid suiker! En wij eten ook spijsbrood, maar we gaan vooral met zijn tweetjes gourmetten met de meest lekkere stukjes vlees en groenten... En en zaaalig chocomouse toetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn bepoederd en dat zorgt voor lang houdbaarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang niet alle stollen zijn bepoederd. Vaak zit er een los zakje poedersuiker bij.
Doordat een kerststol minstens 20% vet en 30% suiker bevat, en daarbij de zuidvruchten en de spijsvulling, zal een kerststol veel langer eetbaar en niet uitgedroogd zijn dan brood of cake. Ook zit de stol vaak in een speciale atmosferische verpakking. Wat een houdbaarheid garandeert van min. 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele lekkere kerststol die zonder gist gebakken wordt. Deze kerststol kun je wel een paar weken bewaren mits je hem goed verpakt in plastic folie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suiker, vet en conserveringsmiddelen.