Kun je ook wokken zonder olie?

Hallo,

Ik wil vanavond gaan wokken. Maar is het noodzakelijk om olie gebruiken? Of is alleen wat wok saus, zout en peper
al voldoende voor de smaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Het beste antwoord

De olie is bedoeld zodat de gerechten snel op hoge temperatuur dichtschroeien en koken; dat gaat niet met wat jij wilt; de temperatuur wordt niet hoog genoeg en het sausje is er niet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het saus kookt toch in de wok dus dan is de temperatuur toch hoog genoeg?
ronron1212
11 jaar geleden
nee dus Raico
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie wordt veel warmer dan 100 graden, terwijl de saus vaak onder de 100 graden blijft.
Wokken is juist in zeer hete olie heel snel het voedsel dichtschroeien en garen. Daarna kun je naar smaak een saus en zout en peper toevoegen, maar dat laatste heeft eigenlijk niets meer met het wokken te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke nu snap ik het bedankt Dounja!
Ronron1212 onderbouw je antwoord de volgende keer met een open antwoord ipv een gesloten antwoord.
Nu komt het negatief over.

Andere antwoorden (3)

Je kan een beetje bouillon ipv olie gebruiken(doet mijn moeder ook)
Dan wordt het ook gaar.
Niet teveel anders wordt het meer gekookt.
Met saus kan je niet roerbakken,die gaat aanbranden op te hoge temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet wat olie gebruiken al is het maar voor het behoud van de wokpan. Ligt eraan wat voor materiaal die heeft, maar in veel gevallen kan een droge pan barsten gaan vertonen of scheurtjes.
In elk geval moet je dan een beetje olie in de wok doen en je kunt de wok dan met keukenpapier insmeren.
In dat geval is een lepeltje al genoeg, als je maar een vetlaagje hebt.
Het vlees krijgt ook een lekkerder kleurtje omdat de olie hier ook voor zorgt. Een gekruide wokolie geeft ook nog eens een heerlijke geur en smaak aan de ingrediënten.
Je kunt natuurlijk ook wat braadvet gebruiken als je niet van olie houdt, maar dit is wel wat vetter dan olie en olie kan heter bakken.
amc
11 jaar geleden
Als je begint met het bakken van spekjes (als dat past in je recept) komt daar genoeg vetstof uit om mee te wokken. Helaas verbrand dat wel snel dus echt wokken lukt alleen met vetstof met een zeer hoge verbrandingsgrens zoals rijstolie. En olie is voor het baksmaakje aan je gerecht en niet te vervangen door zout of iets anders.
paulus811