hoe maak je suikerspinsuiker, ook wel flossugar?

voor het maken van suikerspinnen gebruik je flossugar, nou vraag ik mij af; hoe maak je flossugar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
16.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spiderman e-mailen :p Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom kan je reacties niet liken? bij deze, goede reactie + ;)

Het beste antwoord

Voor gekleurde/gearomatiseerde suiker (flossugar)
heb je nodig:

- Kristalsuiker
- Paar druppels smaakstof (aardbei,framboos...)
- Paar druppels roze kleurstof

Bevochtig het kristalsuiker met een paar druppels kleur en smaakstof. Gebruik niet te veel, het suiker mag niet oplossen. Goed mengen zodat al het suiker het kleur /smaak overneemt. Laten drogen. Eenmaag goed opgedroogd door het blender halen en klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het ook mogelijk bepaalde smaakstoffen zelf te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf nooit gemaakt dus ik weet het niet nee.
Maar mischien kan je het ook proberen met een paar druppels ranja of fruitvocht..Heb zelf een kleine suikerspinmachine gekocht drie jaar geleden en uiteindelijk maar twee keer gebruikt. Ik gebruikte toen gewone kristalsuiker zonder kleur en smaakstof. Maar ik bedenk me net dat ze in Jumbo en Plus gekleurde suiker verkopen (rood en bruin) om gestoofde peertjes mee te kleuren, zou je ook kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smaakstof hoef je niet eens te bestellen via internet. In elke toko is het wel verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt misschien stom, maar wat is een toko?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) Een toko is een Aziatische winkel waar je Chinese, Thaise, Surinaamse producten etc kan kopen. Daar verkopen ze dus ook kleurstoffen/smaakstoffen. Tik op google toko en je woonplaats en je vindt er vast één in de buurt.

Andere antwoorden (1)

Je kunt wel suiker spinnen zonder machine, het kan echter een kleefboel worden vooral in het begin. Ik gebruik het wel eens als decoratie op een dessert bijv. Het is dan meer een soort van carameldraden die heel dun zijn en knapperig door het uitharden. Het zal dus niet de bekende wattenstructuur zijn zonder machine.
Om gesponnen carameldraden te maken moet je suiker samen met water en glucosestroop bij elkaar gieten in een pan met een bodem water. Je kunt er evtl. een smaakje bijdoen als kaneel of poedersuiker.
Als door het te mengen de heet gemaakte suiker naar caramel gaat ruiken moet je niet verder verhitten.
Je neemt een vork of lepel en doopt die in de afkoelende caramel, net voordat het goedje hard wordt. Nu kan je de druipende caramel eraf laten lopen en ontstaan er hangende, kleverige draden. Door de vork te bewegen kan je dan allerlei vormen maken naar eigen fantasie.

Echte 'suikerwatten' kan je alleen met een suikerspinmachientje maken, ze zijn ook voor thuisgebruik in de handel, bijv. van het merk Princess. Die voldoet ook gewoon en kost niet zo duur als een professionele uiteraard. Kijk hier maar eens.

http://www.beslist.nl/products/huishoudelijke_apparatuur/funcooking/r/te+koop+suikerspinmachine/
amc