als je vlees bakt, en je gebruikt bakboter, waarom verbrand die boter nu dikwijls?

Ook al staat het op en zacht vuurtje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Bak-braadboter bevat 97% vet en bijna geen water. Er is eiwitrijk weipoeder aan toegevoegd dat het bruinkleuren bevordert en lecithine dat het spatten vermindert. Doordat er altijd nog water in zit (dat verdampt bij verhitting) loop je altijd kans dat de boter verbrandt. Je kunt dit verhinderen door er steeds wat verse boter bij te doen ( komt er weer wat extra water bij) of er een scheutje olie bij te doen. Hierdoor verdraagt het hogere temperaturen.

De professionele koks maken zelf meestal geklaarde boter.
Geklaarde boter wordt gemaakt door het heldere vet van boter,die langzaam verhit is, meteen als het water verdampt is en de vaste stoffen naar de bodem gezonken zijn, van dit bezinksel af te gieten. Deze geklaarde boter kan een hogere temperatuur verdragen dan braadboter.

Als na verhitten gewacht wordt totdat het bezinksel bruin is geworden, krijgt de afgegoten boter een noot- en karamelachtige geur en smaak. De boter die je nu krijgt wordt 'ghee' genoemd. Ghee is de geklaarde boter die uit India komt en wordt in het Midden-Oosten dagelijks in het gewone huishouden gebruikt.
De temperaturen van Ghee zijn nog iets hoger dan onze Westerse geklaarde boter.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waauw, dit is een super antwoord!!!
amc
13 jaar geleden
Leuk zo`n reactie, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow, dit riekt naar ervaring :-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geslaagd antwoord, daar ben ik iets mee, bedankt!!!

Andere antwoorden (2)

Omdat de temperatuur TOCH te hoog is, ook al is het vuurtje maar laag. De pan houdt natuurlijk uitstekend warmte vast.
Boter bevat overigens veel eiwitbestanddelen, (en die lopen ook nog eens uit de vis) en DAT zijn de stukjes / deeltjes die verbranden. Vis bakken kun je dus maar het beste in olie of een deel olie en een deel boter doen. (Is gezonder ook nog ;-) )

Toegevoegd na 20 minuten:
Overigens kun je dat bij de meeste soorten vlees prima voorkomen door als beide kanten aangebraden zijn, vocht toe te voegen. Dan verbrand het niet (wel in de gaten houden natuurlijk) en krijg je - als je boter gebruikt - ok nog lekkere jus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Volgens mij staat er "vlees".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik zat aan vis te denken, maar het effect is hetzelfde.
Op een gasfornuis is de kleine vlam nagenoeg net zo heet als de grote vlam. Beide vlammen zijn immers blauw. Op de kleine vlam duurt het alleen langer voordat het vet verbrandt.