Hoe komt het dat vla zo blubberig wordt als je het even laat staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

Als je vla zomaar laat staan, gebeurt er niks.
Maar als je er al een hapje van hebt genomen, zijn er enzymen uit je speeksel in gekomen, die de verbindingen in de vla afbreken, waardoor die waterig en op een gegeven moment zelfs helemaal vloeibaar wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen is niet te kloppen, een echte vraagbaak

Andere antwoorden (3)

dit komt omdat de emulgatoren die in de vla verwerkt zijn de werking verliezen onder invloed van warmte ,zuurstof en andere omgevingsfactoren,waarna de vla zich scheid in vaste delen en vloeistoffen,blubber dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De structuur van vla is opgebouwd uit zetmeel ('maizena') en carrageen (verdikkingsmiddel gemaakt uit zeewier).
Als je een hap van de vla neemt, komen er enzymen (alfa-amylase) uit je speeksel in de vla. Deze enzymen breken het zetmeel langzaam af waardoor de vla dun en blubberig wordt.
Het antwoord over emulgatoren is overigens complete nonsens. In reguliere vla zitten geen emulgatoren!
14 jaar geleden
Als vla in contact is geweest met speeksel dan krijgt het een andere consistentie (vloeibaarder)!