Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik iets bedek in gesmolten chocolade en laat uitharden dan smelt het best snel aan mijn vingers. Hoe zorg je ervoor dat het niet in je hand smelt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Chocolade moet eigenlijk worden "getemperd" voordat je het hard laat worden. Anders wordt het niet zo hard als het eerst was en smelt het ook weer sneller.

Het temperen is een ingewikkeld klusje, waar particulieren zich meestal niet aan wagen. Als alternatief zou je de chocolade nog kunnen bedekken met bijvoorbeeld kristalsuiker, zodat je vingers minder direct met de chocolade in aanraking komen.
(Lees meer...)
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een laagje suiker eromheen kan ook ja, of kokos of sesamzaad
Als je de chocolade tempert los je dit probleem op. Dit doe je door chocolade te smelten tot 50 graden, vervolgens af te koelen naar 18 graden en weer verwarmen tot 30 graden.
Hierdoor krijg je een mooie glanzende chocolade waarvan de kristallen zo geordend zijn dat hij niet in de hand smelt.

Het zal wat oefening vergen, maar dan heb je ook wat. Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En op het moment dat ik op 'verzenden' klik verschijnt er bijna hetzelfde antwoord van bamibal...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding