Wat is nu echt een gezond gerecht met rijst en kip?

Ik wil afvallen en daarom ook gezonder eten. Nu lust ik graag kip en rijst vind ik ook goed te eten (pasta en aardappels zijn ongezonder).

Nu zijn die standaard woksauzen van conimex enzo ook niet geweldig gezond dus ik vroeg me af of iemand nog tips heeft hoe je dus rijst, kip lekker kan laten smaken met een soort saus/kruidenmix.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
38.3K

Antwoorden (10)

Ui, fruiten
Kip in dunne plakjes/reepjes aanbakken
Kerrie djawa (paar theelepels) meebakken
Groene paprika mee aanfruiten
Het nat van een blik ananas toevoegen en een kwartiertje koken
De ananas erin en opwarmen
Eet smakelijk
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ananas is niet bepaald goed voor de lijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar vooral het sap niet wat er in zn geheel bijgaat? Dat is een goed caloriebom! 1 en al suiker...
Reddie
12 jaar geleden
@momopoyolo, @Laura30
1e vroeg Aangenaam naar gezond. Ananas is dat wel.
2e is alles een kwestie van doseren.
3e is alles betrekkelijk en per persoom anders.
Ik eet bijvoorbeeld zeer vet, en sport niet. Toch ben ik niet dik (1,84m 84kg). Dat betekent natuurlijk niet dat iedereen zo moet leven.
Om af te vallen kan je beter géén saus eten. Neem zilvervliesrijst en kipfilet. Doe daar roerbakgroenten bij. Hartstikke gezond!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Meer moet het niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt de kip wel lekker kruiden.
Ik maak zelf icm rijst en kip, (chinese) paksoi met wat thaise ketjapsaus door de groente. Daar een flinke portie van en je bent klaar. Een goede vervanger voor de kip is tempeh. Erg lekker en gezond. Weet verder wel dat als je wilt afvallen zoveel mogelijk kipfilet moet eten. Hier zitten minder verzadigde vetten in.

Sporten is natuulijk ook een aanrader ;)

Rijst kun je overigens heerlijk maken door het te koken in kokosmelk. Heerlijk. Voor de kipfilet kun je ketjap gebruiken. Andere sauzen zitten inderdaad vol met vetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Minder verzadigde vetten heeft niets met afvallen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In kokosmelk zit kokosvet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kokosmelk is loedervet, en ketjap te zoet EN te zout.
Maar met mate in een gevarieerd dieet mag alles hoor.
Je kunt de kip eerst marineren en dan in de wok bakken, met wat gemengde groenten naderhand erbij en gekookte rijst.

marinade:
ketjap, rode wijn (van beide evenveel), djinten, djahe, ketoembar, laos, sambal en knoflook.
paar uurtjes marineren en dan is het heerlijk, hoef je verder helemaal geen kruiden meer toe te voegen.
12 jaar geleden
Als je wilt afvallen door gezonder eten heb je inderdaad een goed voornemen.
Let wel, variatie is noodzakelijk om je lichaam te voorzien van alle noodzakelijke voedingsstoffen en in balans te houden.
Zorg ook voor een goed ontbijt, weinig of geen zout, matig met zoet. Uiteraard hoort er ook fruit en groente bij.

Als je op gewicht bent is het belangrijk dit gewicht te houden.
Een dietiste kan je met dit hele proces helpen.
Dit is beter dan zomaar aan te gaan modderen. Pas op voor de valkuil, die heeft namelijk als resultaat dat wat je afvalt er dubbel weer aankomt en je weet zonder begeleiding niet wanneer je erin trapt.

Suc6!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadea: Misschien ben ik een lekkerbek hoor en ik kan eten wat ik wil...maar het klinkt nog niet af. Alleen de rijdt koken en de groenten wokken en kip (bakken/grillen (?) Zonder een korrel zout/peper of andere kruiden is voor mij nog niet smakelijk genoeg.

Niet alles waarmee je een gerecht wat meer smakelijk kunt maken is per defenitie ongezond..sowieso kun je bv eerst beginnen een fijn uitje, wat knoflook, wat bladselderie, geraspte gember en half chilipepertje ( zonder zaden als je niet zo pittig wil) te bakken in een beetje olijfolie. Ongelofelijk wat dat al aan smaak brengt als je daar dan de kipfilet in mee bakt en dan de wokgroenten erbij. En een klein scheutje echte soyasaus ( dus geen zoete ketjap!)
Eroverheen doet. En zilvervliesrijst is echt heel erg goed te eten. Als je die mooi droogkookt en (voor je de groenten en kip bakt natuurlijk) in beetjes in de wok opbakt in een heel klein beetje olijfolie met een eetlepel kokosolie dan is het helemaal orientaals :) eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijst en kip of Kip en rijst is altijd lekker als je dat hoort.
Je moet er alleen nog wel iets bijdoen. de kip(filet) is het minst vet (velletjes van andere delen van de kip wel bereiden, niet eten te vet!).
Wok : ik begin met uien schoonmaken/fruiten, uit de wok, rijst op zetten met genoeg water eventueel met maggi-blokje, kipfilet (gemarineerd kan) aanbraden/ zachtjes pruttelend garen met uien/knoflook/peper en zout
Groente : wat je lekker vind : broccoli / worteltjes / koken of paprika-sla (kies maar), schoonmaken en snijden.
Ketjap kan geen kwaad, geen kroepoek !

Eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ketjap kan geen kwaad? Harstikke zout dat spul zelfs de zoete/manis (bijna 1 gram per portie) . Zout is sowieso uit den boze. We krijgen er veel te veel van binnen.
Zout houd namelijk vet én vocht vast. Je komt er dus door aan of valt er niet mee af. Verder lijkt het me heel lekker en het proberen waard!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Paulyn : ik vergeet zout ! Dat is (bijna) het enige waar ik geen last van heb : hoge bloeddruk...sorry.... ik denk in calorieën.
Wat dat betreft loop je ook geen gevaar met Ketchup : geen calorieën...
Daar heb je wel gelijk in : we eten veel te zout. Ik gebruik zout (doe het er zelf in) bij eieren, vlees bereiden, sla-dressing, aardappelen.
Ik had een buurvrouw die zout bij groente in de pan gooide, onbegrijpelijk, zoete groente (princesseboontjes zijn van nature zoet, maar dan niet meer...).
Nou zo zullen er wel meer voorbeelden zijn.
Tot zo ver de kookles van vrijdag (einde van mijn verhaal vandaag)...!
Kip in kerriesaus, maar dan mager (150 kcal);

Voor 4 pers;
400 gr. kipfilet,
scheutje azijn,

Kip in stukjes snijden, azijn erbij, mengen en even laten staan.

1 tomaat,
1 ui,

In blokjes snijden.

2 t. knoflook,
1 bouillonblokje kippenbouillon,
beetje zoetstof dat je kan verwarmen of een beetje honing,
maizena,
beetje kerrie (kerrie massala is erg lekker)
optioneel een pepertje dat je heel fijn hakt.

Pak een grote pan en fruit daarin de tomaat, ui, uitgeperste knoflook en evtl. peper aan. Als je trassie in huis hebt kan je er ook een stukje van bij oplossen.
Laat de kip uitlekken en gooi de azijn weg.
Doe de kip in de pan en bak even aan.
Voeg 2 eetl. kerrie toe en ½ liter kippenbouillon.
Doe er evtl. nog wat water bij zodat de kip bijna onder staat.
Doe de deksel op de pan en laat ½ uurtje lekker pruttelen
Zo wordt de kip heerlijk mals en valt straks een beetje uit elkaar.
Haal daarna de deksel van de pan en laat op hoog vuur het water voor het grootste deel verdampen.
Voeg wat zoetstof of honing toe naar smaak en doe er evtl. nog een stukje bouillonblok bij als je het nog niet op smaak vindt.
Met wat aangeroerde maizena kan je de saus nog wat indikken.

Zo heb je een heerijke saus die je uiteraard nog met wat slanke room romiger kunt maken. Dit maakt het dan wel iets vetter en heb je wel meer dan 150 kcal.

Lekker met rijst erbij!

Toegevoegd na 8 minuten:
Als ik nu nog even nakijk zie ik dat het 190 kcal. moeten zijn.
amc
12 jaar geleden
Een simpel concept: Bak blokjes kipfilet in olie (olijf, zonnebloem) met kerrie oid. als smaakmaker. Voeg 200 g. groente toe (kan van alles zijn: sperziebonen, paprika, mais, ui). Kopje water/bouillon erbij. Laat dit 10-15 min. gaar worden. Kook er apart zilvervliesrijst (zie gebruiksaanwijzing etiket). Voila... een heerlijke gezonde maaltijd. Als je de smaakmakers en groentes genoeg varieert gaat het niet snel vervelen. Maar pasta en aardappels kun je natuurlijk ook gewoon eten. Het is niet moeilijk om dat ook gezond en lekker op tafel te zetten. Daar zijn veel recepten voor te vinden. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Volkoren)pasta en aardappels (liefst met schil) zijn ZEKER NIET ongezonder. Rijst, ook volkorenrijst, heeft een hoge glycemische index, en is dus lang niet zo gezond als het op het oog lijkt. Zeker mensen die al diabetes hebben, moeten er mee oppassen.

De sausjes die je noemt bestaan inderdaad voor het grootste deel uit suiker. Maar in het kruidenvak kun je alles vinden wat je nodig hebt voor naar keus een aziatische, mediterrane of midden-oosterse smaak (niet kant en klaar) gewoon zelf mengen en met zo weinig mogelijk zout op smaak brengen.

Kookboeken, maar ook originele recepten op Internet kunnen je verder helpen. (Hier beginnen met recepten opnoemen is onbegonnen werk). Met een uitgebreid assortiment (verse en gedroogde) kruiden en specerijen, kun je alle kanten op. Experimenteren is zowat nog het leukste.

Om het echt lekker en ook wat smeuiiger te maken, kun je echter niet altijd om (suikerrijke) sausjes als sambals, ketjap, chili , curry of pesto en dergelijke heen. En zelf maken is ook niet altijd een optie. Maar mits met mate gebruikt, past dat best in een gezond, gevarieerd dieet.

Alle dagen rijst is misschien nog wel slechter dan (witte) pasta, (geschilde) aardappels en (witte) rijst met elkaar afwisselen, al is het maar vanwege de eenzijdigheid. Varieer dus ook aa, en wissel bijvoorbeeld ook eens af met brood of peulvruchten en dergelijke. Uiteindelijk : hoe gevarieerder, hoe beter. De truc zit hem uiteindelijk meer in HOEVEEL je eet, dan in WAT je precies eet. Eet minimaal 50 % groente, maximaal 25 % vlees (liefst vaak mager), en vervang eventueel wat koolhydraten (niet alle) door groente ; dan zit je vol EN aan de gezonde kant.