Welke soorten groenten kun je de avond van tevoren snijden en bewaren, en hoe? In de koelkast in water? Verlies je dan niet veel vitaminen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
125.3K

Antwoorden (5)

Het beste kan je dan al gesneden groenten bij de supermarkt kopen. Want die zijn speciaal luchtdicht verpakt, en zijn daardoor beter te bewaren dan groenten die je zelf snijdt. Hoe langer gesneden groente wordt bewaard, hoe meer vitamines er verloren gaan. Net voor de bereiding snijden is het gezondst.
Amadea
11 jaar geleden
Alleen aardappelen moet je in water bewaren, zodat ze niet zwart worden.
Verder kun je alle soorten groente het beste in een luchtdichte vershouddoos bewaren, zoals die in de link hieronder. Zo beperk je het vitaminen-verlies tot het minimum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let wel; alle groenten die je van tevoren schilt en snijdt, bevat over het algemeen minder vitamines. De celstructuur beschadigt en vitamine C verdwijnt onder invloed van zuurstof en dit is bovendien een vitamine die in water oplosbaar is. Daarom wordt ook over het algemeen geadviseerd deze groenten maar in een bodempje water te koken of nog beter te stomen.
Bij groene groenten komt door het snijden bovendien het enzym ascorbase vrij, dat vitamine C afbreekt.
Het verlies van vit.C kan je beperken door de voorgesneden groenten luchtdicht te verpakken. Als je een vacumeerder hebt, gebruiken dus.
Toen ik die nog niet had, verpakte ik de groenten in een plastic zak die ik bij het dichtmaken bij een kleine opening in de zak leegzoog (met mijn mond) tot de zak bijna geen lucht meer bevatte en dan maakte ik hem snel dicht.
Door hem luchtdicht te maken, houd je ook de verkleuring voor een groot deel tegen, want die ontstaat ook door de zuurstof.

Toegevoegd na 18 minuten:
Probeer dus als het even kan, de groenten kort voor gebruik schoon te maken en te snijden.
Mocht je ze moeten voorsnijden, bewaar ze dan koel en donker bijv. in een gesloten pan of plastic zak in de kelder of koelkast. Gesneden groenten mogen niet in water blijven staan, want zowel vitamines als mineralen en smaakstoffen gaan verloren.
amc
11 jaar geleden
je kan veel groente voor snijden voor al de harde groenten zoals wortel ,kool, en selder ,maar ook prei en witloof,paprika uien en look zou ik niet doen ,die worden snel plakkerig en als je een vacuum apparaat hebt is het helemaal makkelijk,heb je die niet dan zijn afsluitbare plastic doosjes een goed alternatief zolang je ze koel zet en zonder vocht en zou ze niet langer dan 2 dagen bewaren.de aardappelen kan je wel in het water laten staan maar moet dan wel 2 keer per dag af spoelen en vers water geven ,anders gaan ze schuimen en kan je ze weg gooien verlies van vitamine heb je altijd wel ,maar die hebt je ook als je voorgesneden groente uit de super koopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Sommige groenten zoals wortels, paprika's, ui, broccoli, bloemkool en champignons kunnen de avond van tevoren gesneden worden en in een afgesloten bakje of zakje in de koelkast bewaard worden. Bewaar ze niet in water, omdat ze anders water opnemen en hun textuur en smaak kunnen veranderen. Het snijden kan wel leiden tot vitamineverlies, maar het effect is meestal minimaal als je de groenten dezelfde dag nog kookt of bakt.
een jaar geleden