Ik wil een gerecht maken met daarin Worcestersaus. Deze heb ik niet in huis, wat is een vervanger hiervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
61.3K

Antwoorden (4)

je zou even langs de plaatselijke chinees kunnen gaan.. die hebben hem wel.. deze saus is door zijn smaak niet te vervangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dit zijn de ingrediënten van Worcestersaus:

appelazijn
uien
knoflook
ansjovis
sojasaus
cayennepeper
zout

Als je dit allemaal in huis hebt, kun je het zo maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan improviseren met een beetje ketjap en chilisaus. Of gebruik wat trassi. Maar het is natuurlijk de vraag of je dat wél in huis hebt....
Amadea
13 jaar geleden
De enige vervanger die er op lijkt qua smaak is vissaus.
Misschien heb je die toevallig wel in huis. Als je vaker wokgerechten maakt, heb je vast zo`n flesje staan.Ik vind het zelf bij Oosterse wokgerechten onmisbaar.

Toegevoegd na 53 minuten:
Het is niet moeilijk om zelf te maken, maar om hem op smaak te krijgen, moet hij een tijd staan. Doordat hij niet te eten was bij het ontstaan ervan ( oorspronkelijk was het als medicijn gedacht) hebben de uitvinders hiervan hem weggezet in de kelder en na 2 maanden bleek hij pas de nu authentieke smaak te hebben. Als je hem zelf wilt maken moet hij zeker met kruidenbuiltje 2 weken in de koelkast staan in bijv. een wekpot. Af en toe de kruiden even iets naar beneden duwen in de pot en daarna kun je hem afvullen in flesjes. Hij blijft dan ook zeker 2 jaar goed.

In het kruidenbuiltje (thee-ei) gaan;3 el. geel mosterdzaad, 1theel. peperkorrels,½ theel. chilivlokjes,1 kaneelstokje,1 theel. kruidnagels,en de zwarte pitjes uit een kardemompeul.
Deze kruiden moeten trekken in;
1/4 ltr.water,
5 dl (mout-, witte wijn- of gewone azijn) oigineel werd moutazijn gebruikt,
1/8 ltr.melasse (donkere suikerbiet aftreksel is eigenlijk zout van smaak,maar dit is origineel gebruikt en hier niet zo te krijgen, je kunt ook bruine suiker gebruiken,
1/8 ltr. sojasaus,
3 el. tamarindepulp (toko)
3 el. zout,
½ theel kerriepoeder,
1 fijngewreven ansjovisje,
1 fijngehakt uitje,
2 tenen uitgeperste knoflook,
1 plakje verse gember.

Alles in een RVS. pan doen, behalve de kerriepoeder, het zout en het ansjovisje. Deze laatste drie ingrediënten moet je samen met elkaar mengen en het visje fijnmaken.
Als de pan 45 min, met de rest heeft staan trekken dit ansjovismengsel erbij doen en nog 5 min. laten staan. Dan afvullen in de wekpot of zo iets.

Dit is echt een lekkere saus die hem heel dicht benadert.
Dus mocht hij uit de handel verdwijnen, dan kan je hem toch altijd in huis hebben.
amc