Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik voor meel en bloem de zelfde maat gebruiken op mijn maatbeker?

Ik heb een maatbeker waar je water, rijst, meel en suiker op kan afmeten. Nu vraag ik me af of ik voor bloem dezelfde maat kan gebruiken waar meel bij staat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ja daarvoor kan je de zelded maatbeker gebruiken.

Toegevoegd na 27 seconden:
Dezelfde
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Ja dat kan, omdat de dichtheid van meel bijna gelijk is aan bloem. Dit kun je testen door de maatbeker eerst met 500 gram meel te vullen (volgens de maatverdeling op de maatbeker) en vervolgens de maatbeker te wegen. Als je dezelfde proef nu uitvoert met bloed moet er hetzelfde getal uitkomen.

Toegevoegd na 29 seconden:
laatste regel: bloed=bloem
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloem wordt ook wel meel genoemd, er is weinig verschil in gewicht. Alleen gries-of kokosmeel weegt minder en hiervoor moet je dus wat meer nemen om hetzelfde gewicht als bloem te krijgen.
1 kopje bloem weegt bijv. 80 gr. en datzelfde kopje met dezelfde hoeveelheid griemeel weegt 90 gr. Kokosmeel
60 gr. aardappelmeel 100 gr.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Bloem wordt vaak meel genoemd, echter bloem is niet hetzelfde als meel. Meel wordt gebruikt als basis voor bruinbrood, volkoren brood en zo meer. Bloem daarentegen is de basis voor gebak en banket. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om sauzen te binden. Koks gebruiken het om een roux te maken, als basis voor bijvoorbeeld kroketten. terug komend op uw vraag: wanneer er voor een recept meel of bloem wordt afgewogen, dan wilt u blijkbaar brood en/ of banket maken: goudsemoppen, gevulde koeken, appeltaart of brood. Meel wordt voornamelijk gebruikt voor volkoren/ bruinbrood. Wilt u alleen bloem gebruiken voor een roux (sausbinder) dan kunt u gerust gebruik maken van een maatbeker, maar wilt u bijvoorbeeld koekjes maken of een appeltaart, om maar wat te noemen, dient u de bloem af te wegen. Bakkers wegen hun grondstoffen altijd af. Dat moet ook wel: een koekje met meer vetstoffen dan suiker, geeft een wrijfdeeg (spritskoekje), meer suiker dan vetstof, geeft een knapperig koekje (jan hagel). Het luistert dus wel of u wel of niet afweegt. Als ik thuis bak (bood, koek, banket) weeg ik altijd. Ook bij het maken van brood (bruin/ volkoren) weeg ik alles af, immers ...% van de meel wordt zout toegevoegd, water, suiker, gist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afwegen geeft het beste resultaat - vergeet niet dat je meel/bloem e.d. ook nog moet zeven
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding