Wie weet wat de minimale kooktijd is voor een gemiddelde grootte ei om hard te worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Prik je een gaatje in het ei?

Er bestaan speciale eierprikkers om een klein gaatje in de eierschil te prikken voordat je het gaat koken. In de brede kant van het ei bevindt zich een kleine ruimte me lucht. Tijdens het koken van het ei wordt die lucht verwarmd en zet uit. Deze lucht verlaat het ei door porieën in de schil van het ei. Dit gebeurt langzaam en zorgt ervoor dat je een deuk in je ei kunt krijgen. Het inprikken van een ei zorgt dus voor een mooi rond ei.

Koud of heet water?
Doe je eerst de eieren in de pan en vul je de pan vervolgens met koud water of breng je eerst het water aan de kook en voeg je dan de eieren toe?

Als je de eieren met koud water op zet dan worden de eieren langzaam verwarmd en stolt het eiwit langzaam. Dit zorgt ervoor dat je eiwit zacht blijft en niet rubberachtig wordt, zoals ook kan gebeuren als je het te lang kookt.

Een voordeel van het toevoegen van de eieren aan kokend water is dat het makkelijker is om de precieze kooktijd te meten. De eieren zullen wel eerder barsten.

De eieren opzetten met koud water lijkt dus de beste optie. Zorg dat de eieren ruim onder water liggen met nog een paar centimeter water erboven.

Moet er zout in het water?
Om te verkomen dat je hele ei leegloopt als het barst kun je zout in het water doen. Zout zorgt ervoor dat het eiwit sneller stolt en het barstje wordt gedicht.

Het koken
Breng het water met de eieren aan de kook. Kookt het water zeg het vuur dan zo laag dat het water nog net blijft bubbelen.

Hoelang koken ?
Onderstaande tabel geldt voor eieren uit de koeling. Voor de kooktijd is het ook van belang hoe groot het ei is. Dit staat aangegeven op de verpakking. Aangegeven is de kooktijd in minuten.

zachtgekookt 3 minuten

eigeel zacht, eiwit gestold 5 minuten

eigeel bijna en eiwit
helemaal gestold 7 minuten

hardgekookt 8 minuten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

9 tot 10 minuten,daarna wel koud afspoelen,dan pelt het beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ehm deze vraag is al eens op een dergelijke wijze gesteld.

http://www.goeievraag.nl/vraag/beste-manier-ei-koken.170

7-8 minuten en voor het perfecte ei 26 uur op 65 graden maar dat is een beetje onpraktisch...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is niet te beantwoorden: het hangt er namelijk van af op welke manier je het kookt (magnetron, steelpan, eierkoker, bij de aardappelen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6 minuten koken en laten schrikken. Dit is in ieder geval wat ik doe.