Zelfgemaakte aardbeiconfituur is mislukt :( hij is te lopend. Kan ik nog iets doen??

Zit wel al in bokalen en ik hoopte dat hij steviger zou worden, niet dus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
12.7K

Het beste antwoord

Als je toch echt confiture wilt, zit er maar één ding op : alles terug in de pan, meer geleisuiker erbij en 'opnieuw' beginnen.
Maar je kunt het natuurlijk ook zo laten : je kunt het door yoghurt ed. doen als toetje, en een beetje dunnere confiture op je broodje is toch niet zo héél erg?

Het lijkt me nl. dat de smaak door opnieuw koken er niet beter op wordt.

Ik vind de aardbeiden dit jaar 'wateriger' en 'papperiger' dan andere jaren - door het weer , waarschijnlijk...misschien, dat daardoor je confiture dunner is gebleven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je raad opgevolgd, hij blijft waterig en slap. Het zal idd aan de aarbeien liggen. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit leek mij idd het meest verstandig advies (+)
Wellicht dat je de aardbeien niet lang genoeg ingekookt hebt? Zeker na het toevoegen van extra geleisuiker is het toch vreemd dat het niet vaster wordt.
Confiture moet namelijk lang genoeg koken, zodat de pectine die het fruit van nature bevat los komt en zijn werk doet.
Het is trouwens belangrijk dat er voldoende calcium beschikbaar is voor de pectine om een gel te vormen en het water vast te houden. Als het kraanwater in je woongebied heel zacht is, dan kan je misschien kiezen om extra calcium aan het water toe te voegen, te koop bij de betere winkels, of door mineraalrijk water uit de fles te gebruiken (kijk op het etiket naar de analyse, b.v. San Pellegrino water bevat heel veel calcium)

Andere antwoorden (2)

Uw confituur is te lopend
Meng twee soeplepels suiker met een zakje speciale jamsuiker. Giet dit mengsel in 10 cl water en breng aan de kook. Giet uw confituur terug in de confituurpan en breng aan de kook. Wanneer uw confituur kookt, voegt u suiker en water bij. Twee minuten goed laten doorkoken. Confituur met de pollepel in de confiuurpotjes gieten. Afsluiten. Klaar!
fremar
11 jaar geleden
Gelatine erbij wil wel helpen.
In de vorm van blaadjes of poeder.

Toegevoegd na 30 seconden:
Wel weer heet maken, anders maak je de pasteurisatie ongedaan.