Wat is dat voor dikke witte room die in slagroomhoorns zit?

Het lijkt op slagroom maar dat is het volgens mij niet.
Het is steviger en harder. Slagroom loopt na een tijdje ook een beetje uit/terug en dit spul doet dat niet.

En belangrijker, hoe maak je het?

Picture for question
9 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zit er een soort emulgator in, die de slagroom langer stijf houdt. In de supermarkt kun je zakjes klopklop (of hoe ze tegenwoordig heten, het is slagroomversterker) die dit effect ook geven.
anneliez
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het kan ook dikke botercreme zijn. Dat is een mengsel van roomboter en poedersuiker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik word daar ook kotsmisselijk van. Dat heb ik al met een moccalady. Van 1 koek word is misselijk.
Ik hoorde bij 'Heel Holland bakt' dat banketbakkers slagroom gebruiken met een hoger vetpercentage dan die gewoon in de supermarkt te koop is. De slagroom blijft daardoor steviger en is beter vormbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar banketbakkersroom is overduidelijk GEEL, en hoort dus niet thuis in een slagroomhoorn. Daarin zit echt gewoon slagroom met een flinke hoeveelheid versteviger tegen het teruglopen. Dat extra vetpercentage geldt denk ik meer voor de dure versie van de banketbakker ; supermarkthoorns word je nog wel eens wat goedkoper mee afgescheept.
Het is de zogenaamde banketbakkersroom die je heel makkelijk zelf kunt maken. Het wordt ook wel gele room of roomvla genoemd, hoewel dat ouderwetsere namen zijn.
Je neem 250 g melk, een vanillestokje, iets zout. Twee eierdooioers, 50 g suiker en 25 tot 30 g bloem.
Trek de melkeen half uurtje met het opengesneden vanillestokje. Eierdooers in een kom uitroeren met bloem en de suiker, dun aanmengen met de hete melk en roerende in de pan gieren. Laten koken tot de bloem gaar is, vanillestokje verwijderen en roeren totdat er geen vel meer kan ontstaan. Deze room spuit je in roomhorens en gebruik je veeder tussen lagen biscuitdeeg ( cake) of feuilletédeeg, zoals bij tompoucen.
Je kunt ook poeder kopen maar in feite is het zelf maken een fluitje van een cent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Duidelijk was ik niet: de vla moet je roerende gaar maken ( geen klontjes dus) en daarna laten afkoelen en dan roer je nog steeds tot het koud is. Dan kan het in de spuitzak.Deze room loopt niet teruig.