Hoe kan ik op de BBQ (gas) het best een kipfilet grillen, met knapperig korstje en sappig van binnen? En drumsticks of ander wit vlees?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.1K

Het beste antwoord

Wil je de kip met een bbq sausje (marinade) bereiden?
Kijk dan uit met de suiker. Veel suiker zorgt voor een bittere smaak, omdat suiker al op relatief lage temperatuur brandt. Een zoete bbq saus over de vette huid van de kip zorgt dus bijna zeker voor zwarte kip. Zelfs als het vel eraf is, krijgt de saus een bittere smaak.
Als je een zoete bbq saus wilt gebruiken, smeer die dan met een kwastje er pas op als de kip bijna klaar is. Hierdoor blijft de smaak v.d. saus behouden en brandt de kip niet aan.

Kip moet langzaam garen. Met een gasbarbie kan je dat prima regelen. Hoe sneller je hem grillt, hoe droger het vlees wordt.

Dit is een favoriet recept bij mij en mijn mannen;

Ik kook de kipfilets een paar minuten in heet water voordat ik ze op de barbie leg.
In de tussentijd maak ik de saus;
200 ml. appelazijn,
200 ml. ketchup,
3 eetl. donkerbruine basterdsuiker,
1 eetl. mosterd,
2 eetl. honing,
zout en evtl. fijngehakte rode peper of een beetje tabasco
voor de pittigheid.
Alles mengen en even laten intrekken.

Het even koken van de kip zorgt ervoor dat de binnenkant gaar is voor je hem op de bbq legt. en dit geeft een lekkere gegrilde smaak.
Ik leg de kipfilets op een matige temperatuur bbq en bedruip ze royaal met de saus. Strooi er nog wat kruiden over zoals bijv. knoflookpoeder, gemalen peper en draai ze één keer om tijdens het grillen. In totaal grill ik ze ong. 4-5 min. per kant. Vaker omdraaien zorgt er niet voor dat het niet aanbakt, maar wel dat de temperatuur niet constant blijft, hij koelt telkens weer af door het draaien.

Gemarineerde kip doe ik altijd met de marinade in een hersluitbare zak en meng alles zo goed door. Ik leg de zak dan een kwartiertje in de koelkast en als de bbq op niet te hoge temperatuur is grill ik de filets ong. 15 min.
Ook hier draai ik de kip maar één keer om tijdens het grillen. Omdat deze kip niet voorgekookt is maar door de marinade wat malser wordt, moet je hem wat langer grillen.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Juist! Zoals aangegeven een marinade nemen met weinig suiker. Dan verbrandt het niet zo snel.

Andere antwoorden (3)

Kip is vlees wat goed gaar gegeten moet worden, kipfilets kun je rauw op de grill leggen, maak ze snel aan weerskanten bruin op het heetste punt van de grill, daarna op het minst hete gedeelte rustig laten gaar worden, regelmatig omdraaien! Drumsticks kun je eigenlijk beter eerst even voorkoken, dan is het vlees al gaar en hoef je alleen nog maar even 'n krokant korstje te grillen! Visfilets zoals zalm of witvis, gekruid inpakken in aluminiumfolie! Dan de gril op! Minuut of vijf en flink draaien! Eetse!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst in een pot of pan toeschroeien en dan pas de bbq op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..even open snijden en invetten met olijfolie... niet zouten dat kun je doen als je kipfilet gaar is, drumsticks kun je wel op de BBQ leggen..