Als ik kip bak, en de kip heeft de houdbaarheidsdatum op de dag dat ik het bak, heb ik dan door het bakken de houdbaarheidsdatum verlengd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
25K

Antwoorden (3)

Zodra je de kip bakt, geldt de houdbaarheidsdatum niet meer. Als het nog 2 weken houdbaar zou zijn, en je bakt het, kun je het niet nog 2 weken bewaren; zodra je het bakt moet je het ook opeten, je verlengt dus verder geen houdbaarheidsdatum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doordat de kip verhit is (gebakken) zijn veel bacteriën gedood. Toch zal ik het niet al te lang bewaren en zeker niet met kip. Maar een dagje in de koelkast zal die wel overleven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat doe ik regelmatig, als iets van vlees over datum dreigt te gaan. Ik bak het, en vries het dan in :-) Doe ik veel met kipfilet, slavink en braadworst. Gaat prima.
in de professionele keuken geld: een product is ( mits je deze optijd gebakken hebt. dus voordat de daum verstrijkt.) na een warme bereiding 2 dagen houdbaar. dit houd in dat als jede kip met eeen kern temperatuur langer dan 1 minuut boven de 70 graden hebt gebracht (dan zijn alle bacterien dood) s deze kip ook op de laatste dag van de houdbaarheid. nog 2 dagen houdbaar. zou je dit doen op een tht van nog 3 dagen, dan zou je deze dus verkorten met 1 dag. als je nog geen echt doel voor deze kip hebt. zou je hem.zelfs kunnen bakken en over 2 dagen invriezen. dan is hij nog 3 maanden houdbaar vanaf het moment van invriezen. (bij een degelijke vrieskist) niet in het vriesvakje van de koelkast.

op kip zit een TGT datum. ( te gebruiken tot).
volgens de vwa (voedings waren autoriteit) zou dit dus mogelijk zijn. mits je dit op je juiste manier doet.