Wie kan me helpen met het zoeken naar de ingredienten voor een stroganoffsaus?

Ben in het buitenland en heb niet die makkelijke zakjes die je alleen maar aan hoeft te maken. Maar ik wil wel graag stroganoffsaus maken voor bief stroganoff. Weet iemand raad??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Verhit een beetje olie en fruit hierin;
gesnipperde ui (of sjalot).
geperste knoflook,
fijngesneden rode paprika,
plakjes of kwartjes champignons,
tot de champignons geen vocht meer loslaten.

Voeg daarna 1 lepel tomatenpuree toe, reepjes augurk en 1 theel. paprikapoeder. Fruit alles 5 min. mee en blus dan alles af met 1 borrelglaasje wodka of cognac, 1 dl. vleesfond of bouillon en 1½ dl. zure room.
Laat de saus al roerend zo'n 5 min. indikken.
Breng op smaak met versgemalen peper en zout en strooi er op het laatst 1 eetl. fijngesneden bieslook over.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ingrediënten voor 4 personen stroganoffsaus:
1 middelgrote ui
40 gram boter
1 eetlepel zoete paprikapoeder
mespuntje scherpe paprikapoeder
40 gram bloem
1/2 liter runderbouillon
1/2 eetlepel tomatenpuree
1 borrelglaasje wodka
2 eetlepels zure room
zout

Bereidingswijze:
Hak de ui fijn en fruit deze in de boter op laag vuur goudgeel. Strooi hier over de twee soorten paprikapoeder. Voeg er al roerende de bloem er aan toe en blijf roeren tot er een glad mengsel ontstaat. Laat het mengsel in 3 minuten gaar, maar niet bruin worden. Giet dan langzaam, al roerende de bouillon erbij. Meng de tomatenpuree erdoor en laat de saus onder af en toe roeren nog 20 minuten zachtjes doorkoken. Zeef de saus en voeg de wodka en room toe. Breng de saus op smaak met zout. Verwarm de saus, maar laat deze niet koken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je dit zelf ook al eens uitgeprobeerd??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft hier nu een - neergezet. Slaat echt nergens op.
1 bakje champignons
1 rode paprika
½ groene paprika
2 uien
1 blikje tomatenpuree
1 eetlepel chilipoeder (begin met 1 theelepel, dan proeven of je er qua pittigheid meer in wilt doen.)
Paar druppeltjes worcestershiresaus
Paar druppeltjes tabasco
Witte peper, zout
1 eetlepel paprikapoeder
1 rund bouillonblokje
1 teen knoflook
Flinke scheut wodka
Kleine bekertje slagroom
Voorbereiding
Ui en paprika fijnsnijden. Champignons in plakjes snijden .

Bereidingswijze

Uitje fruiten dan paprika even meebakken als laatste de champignons erbij doen. Deksel op de pan is nodig zodat het vocht uit de champignons vooral niet verloren gaat, dit geeft een extra lekkere smaak! Dit op half vuur laten pruttelen zodat de champignons lekker zacht zijn.
Dan de wodka erbij doen en even lekker door laten warmen (de alcohol verdampt dan).
Tomatenpuree, bouillonblokje, knoflook alle kruiden naar smaak toevoegen.
Als laatste zoveel slagroom toevoegen dat de saus een mooi kleurtje krijgt. Alleen snel opwarmen, anders gaat de saus schiften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet er ook goed uit. Bedankt voor de moeite.
Ingrediënten
5 dl runderfond (of vleesfond, pot)
4 haasbiefstukjes van 150 g
zout en peper
100 g boter
1 dl wodka
2 sjalotjes, fijngesneden
1 tn knoflook, fijngesneden
2 (pekel)augurken, in reepjes
2 reuzenchampignons, in reepjes
1 dl crème fraîche
2 el fijngesneden peterselie
.

Bereiden

Fond inkoken tot 2 dl. Oven voorverwarmen op 180 graden. Vlees bestrooien met zout en peper. In koekenpan boter verhitten en vlees in ca. 1 minuut op hoog vuur aan weerskanten dichtschroeien. Wodka erover schenken, en wodka aansteken. Vlees op ovenrooster leggen. Vlak voor serveren vlees 6-8 minuten in oven zetten tot gewenste gaarheid is bereikt.

In koekenpan in bakvet sjalot en knoflook ca. 3 minuten zachtjes bakken. Augurkjes en champignons ca. 2 minuten meebakken. Crème fraîche en fond erdoor roeren en tot gewenste sausdikte laten inkoken. Op smaak brengen met zout, peper en peterselie.

Tournedos serveren met saus. Lekker met sperzieboontjes met ham en aardappelwafeltjes.