vitamine verlies wanneer rauwe groenten in water staan??

wie heeft antwoord;
heb je ook veel vitamine verlies als je rauwe groenten in (koud) water laat staan?
soms zit ik te twijfelen of ik al vast van te voren aardappelen en groenten schoon zal maken en deze in koud water laten staan en dan n paar uur later te koken. zoals vanmiddag moet ik weg en voor ik thuis ben, is het vaak laat om alles nog klaar te maken. hierdoor maken we dan weer wat makkelijk klaar, waardoor het zeker wel 1 x per 2 weken voor komt dat ik groente welke ik voor die dag in huis had weg kan gooien. zonde. maar ik vraag me af of je met de groenten in water te laten staan niet zoveel vitamine verlies hebt, dat het eigenlijk zonde is van het verse eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

De meeste vitamines in groenten zijn in water oplosbaar dus hoe langer het gesneden is en hoe langer het in water staat (en ook hoe langer je het kookt) hoe meer vitamines er verloren gaan. Aan de andere kant moet je je afvragen of iets 'makkelijks' klaar maken wel ook zoveel vitaminen bevat?

Bronnen:
http://www.leerwiki.nl/Tips_over_groenten
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Was de groenten net voordat u ze gaat snijden. Er gaan minder vitaminen verloren als u fruit en groenten snel afspoelt onder de kraan dan als u ze voor langere tijd onderdompelt in water. Eens de groenten gesneden zijn, start u het best zo snel mogelijk met koken. Doe de groenten pas in het water als dit kookt in plaats van ze onmiddellijk in het koude water onder te dompelen. Zo verkort u de tijd dat de groenten in contact zijn met het water.

Bronnen:
http://www.test-aankoop.be/voeding/hoe-vit...

even een wat lastigere uitleg voor wat er nu precies gebeurd. het vocht in de groente en het kook vocht delen de vitamines totdat ze op een gelijkwaardig niveau zitten zie vitamine B en C. dit houd dus in dat bij minder water het vitamine gehalte hoger blijft. de temperatuur heeft er geen noemenswaardig effect op wat ik zou voorstellen is de groente eerst afkoken en daarna in een zeef laten uitlekken. en droog, koel en afgesloten bewaren. zo moet je handelen voor maximale vitamine behoud: gebruik VERSE groente, deze bevatten vaak meer vitamines was de groente VOOR het snijden. liefst afspoelen hierdoor komt het "open weefsel" niet in contact met vocht en voorkom je vitamine verlies snijd de groente ALTIJD met een SCHERP mes, bij het beschadigen van het weefsel gaat vitamine C sneller verloren. sla altijd scheuren niet snijden. sla is zacht en dun genoeg om het weefsel los te scheuren, dit is altijd nog beter dan het weefsel kapot snijden groente zo kort mogelijk in water laten (ook bij het koken) het beste is stomen, +/-120 graden hierbij word 100x minder water gebruikt dan bij koken en de temperatuur is 20% hoger optie 2 is "blancheren". 100 graden. het beetgaar koken van producten hoewel dit in ruim water gedaan word ( minimaal 1 liter water op 100 gram groente, hoe meer water hoe minder het water afkoelt bij het toevoegen van de groente) behoud de het water word als eerste aan de kook gebracht. daarna worden de groente in het water gedaan, en zeer kort gekookt, hierdoor is er bijna geen overgang van vitamine's, de tijd is gewoon tekort. in beide gevallen is het belangrijk voor bij het bewaren de groente zo snel mogelijk terug te koelen en droog te krijgen. al het vocht wat er om heen blijft hangen zal vitamines op blijven nemen sla en andere vochtrijke producten zo kortmogelijk voor consumptie bewerken. deze lekken namelijk vocht en dus ook vitamine's producten koel, droog en donker bewaren ook door licht krijg je vitamine verlies

Veel vitamines zijn gevoelig voor de invloed van water, hitte, zuurstof en licht. Bij het verhitten van voedingsmiddelen die bijv. foliumzuur bevatten kan bijv.bij het verhitten 30 tot 80% verloren gaan. Bij verhitten boven de 100 graden C. zoals bij bakken of frituren,zal vitamine B verloren gaan en het gehalte aan vitamine C kan sterk teruglopen door het in ruim water te laten staan, te koken in ruim water en het langdurig bloot te stellen aan lucht en UV straling, dus zonlicht. Aardbeitjes in het zonnetje laten staan in de keuken bijv. laat dus al vit. C verdwijnen. Onnodig verlies van vitamines wordt voorkomen door zo min mogelijk water te gebruiken en niet langer te verhitten dan nodig is. Lang in het water laten staan is daarom al helemaal niet aan te raden. Toegevoegd na 14 minuten: Ik kan me zo voorstellen dat aardappelen schillen niet 1-2-3- gebeurd is en je ze alvast klaar wilt hebben staan. Als je ze dan in water moet laten staan, so be it, maar probeer dan tenminste om de vitamines van de andere groenten wel zoveel mogelijk te behouden. Zodra de aardappelen opstaan kan je in de tussentijd wel groente als bloemkool, broccoli in roosjes verdelen en in een bodempje water gaar laten stomen. Ook worteltjes zijn snel geschrapt en diepvries groenten zijn ook snel klaar als je ze in een bodem kokend water doet en zodra het weer kookt, kleiner zet en na enkele minuten zijn ze vaak al beetgaar. Diepvries groenten hebben ook nog veel vitamines. Zo krijg je tenminste nog vitamines binnen en dat is niet het geval bij 'uren in water laten staan'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100