waarom komt mijn zelf gebakken friet elke keer bruin uit de frietpan?

nieuwe frietpan, kersverse olie van diamant ook ander vet geprobeert van ah merk, maar ook hetzelfde probleem,alle soorten aardappelen ook frietaardappelen van de groenteboer worden gewoon bruin.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
15.2K

Het beste antwoord

heb je al eens gelet op de temperatuur van het vet?
Bij een temperatuur hoger dan 190 graden breken vetmoleculen af waardoor het vet donkerder kleurt.
Maar het verversen van vet is het belangrijkste om op te letten bij goed frituren. Dat veroorzaakt in de meeste gevallen die bruinkleuring.
Maar verversen doe je al en 't maakt geen verschil. De temperatuur is iets waar je nog op kunt letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk bak je te heet en of te lang,,
Friet hoeft maar 3 a 4 minuten in het vet te bakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
bron meegestuurd.. daar staat alles op.. succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf frites bakken van verse aardappelen;

Schil en was de aardappels, snijd ze in fritesstaafjes.
Leg ze een minuut of 10 in een bak vol met vers koud water, dit maakt ze wat steviger en pakt het zetmeel aan.
Gooi ze in een schone theedoek en dep ze droog.

Verhit intussen het frituurvet op 140 graden C.
De patat in niet te grote porties per keer in zo'n 6-8 min. voorbakken om ze alvast te garen.
Let op, niet teveel in een keer in het vet en niét bruinbakken.
De voorgebakken patat uitspreiden op een bakblik bijv. en af laten koelen.

Nu verhit je het vet op 180 graden C.
Je kunt nu de patat afbakken in 2-4 min. Wel af en toe even omschudden en ook nu niet teveel in één keer.
Zodra ze de goudbruine kleur hebben die jij wilt, haal je ze eruit en laat ze op keukenpapier even uitlekken, zodat het vet niet in de patat trekt.

Dit is de manier om zelf te bepalen hoe bruin je ze wilt en toch gare frietjes te hebben.
amc
11 jaar geleden
het bruinkleuren gebeurd bij 140 graden of hoger.
waarschijnlijk bak jij je friet voor op een hogere temperatuur of je bakt ze misschien helemaal niet voor.

mijn advies is daarom om ze van te voren te stomen (120 graden of "blancheren"
(blancheren = kort beetgaar koken , in dit geval net niet beetgaar 100 graden) op deze manier garen ze voordat ze kleuren.
dit gebeurd namelijk ook met de friet uit de winkel. deze worden gaar gestoomt.

let wel op dat je ze na het blancheren uitgespreid op een handdoek laat droogstomen en afkoelen, op deze manier blijft er vrij weinig vocht over in de friet. want zoals we allemaal weten gaat vocht in een frituurpan spetteren en is het zeer slecht voor het vet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Ze hoeven niet te dun te zijn: een ideale Belgische friet is 13 mm dik.

Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.

Verhit het frietvet (bij voorkeur Ossewit) op 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren. (Hierbij pocheer je de aardappelstukjes.)

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje metwat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Serveer de frietjes met een flinke schep verse mayonaise.
(zie filmpje)
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het bakken van friet is het belangrijk na het snijden de frieten een half uurtje in zout water te laten liggen, daarna afspoelen en afdrogen.

Dan nu het belangrijkste: Het bruin worden van de friet is het gevolg van karamelisatie van de suikers. Dit gebeurt bij temperaturen boven de 140 graden. Het voorbakken doe je dus bij màximaal 140 graden, zo’n 6 minuten, totdat ze slap en glibberig zijn. Afhankelijk van de dikte kan het voor dunne frietjes 4 minuten duren, voor dikke 8. Hierna laat je ze een half uur rusten. Omdat de frieten dan al gaar zijn, hoef je ze alleen nog 2 minuten krokant te bakken op 170-180 graden. Gebruik hiervoor kruimige aardappelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies mariejose een + van mij
het is het gevolg van de suikers