verse ongepelde garnalen hoe krijg je de schil er makkelijk af?

we kopen wel eens verse garnalen ( frankrijk ) en maken ze klaar op de bbq. maar de schil zit er altijd erg vast op.
als we thuis diepvries kopen dan gaat de schil er heel makkelijk af.. heeft iemand een tip?? vinden het beetje stom om eerst de verse in te vriezen en dan op de bbq te doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.5K

Antwoorden (3)

Vastpakken bij kop en kont,knakken en dan draaien,zo heb ik het geleerd op een garnalenboot :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het pellen van garnalen gaat als volgt: neem met de linkerhand de kop tussen duim en wijsvinger, met de rechterhand de staart. Knijp licht in de kop en trek tegelijkertijd aan de staart. Daardoor laat het staartschild los en kan de garnaal uit het kopgedeelte getrokken worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je de Gamba's bedoelt? Gewone garnalen lijkt me namelijk niet op de BBQ.
De Gamba's zijn die grote garnalen, die grijze met donkere streep. Ze zijn gekookt ( dan zijn ze roze) of rauw (uit de diepvries) te koop.

Gamba's pel je als volgt als ze vers zijn;
Verwijder de kop.
Duw met je duimen de pootjes uit elkaar, zodat het pantser aan de onderkant breekt en pel de schaal eraf.
Maak een sneetje in de bolle kant van de rug en wip met een cocktailprikkertje het zwarte draadje (darmkanaal) iets omhoog en trek het uit het staartvlees.

Het pellen bij verse tijgergarnalen is lastig daarom kan je ze het best even in de vriezer leggen zodat ze goed koud zijn. Anders blancheer je ze even zo'n 30 seconden in kokend water, niet langer!!! Direct laten schrikken in ijskoud water.
amc