Wat scoort altijd?

Ik ga voor de eerste keer voor mijn (heel erg kritische en moeilijke) schoonfamilie koken met nieuwjaar.
Mijn vriend is om te beginnen al allergisch aan schaaldieren.
Iemand tips?
HET goede recept voor een geweldig geslaagd feestmaal?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik merk aan de antwoorden dat iedereen hier al voor gestressed heeft.. Ik voel mij ineens al niet meer zo hopeloos verloren. Bedankt alvast.
(Dit wil niet zeggen dat ik geen verdere idees meer kan gebruiken!!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Misschien heb je wat aan de antwoorden op de vraag in de bron. Je kookt dan misschien niet voor 20 man, maar als iets geschikt is om voor 20 man te koken, betekent dat dat het geen lastige timing heeft. En de stress van lastige timing kun je met zo'n lastige schoonfamilie niet gebruiken.

Natuurlijk ben ik zelf erg weg van de uiensoep (simpel te maken, indien goed uitgevoerd groot effect, niet te vergelijken met bliksoep) en de spoom (laat ze maar lepelen, dan zitten ze niet te roepen om de volgende gang terwijl jij nog staat te zweten) in mijn antwoord, maar er staan nog veel meer goede ideeën in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

heel veel kleine gerechten zodat er veel keus is..(en denken ze dat je aan iedereen gedacht hebt) zo zitten ze ook zeker vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon wat makkelijke dingen die de meeste mensen wel lusten, bv wat rolade, salades, wat aardappelschijfjes
lekker toetje enz
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boring....
rebecca
14 jaar geleden
liever saai en lekker dan sjiek maar vies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet bij een kritische moeilijke schoonfamilie.
Beetje alledaags eten is dit he....
Als je het voor de eerste keer doet, moet je het hezelf niet te moeilijk en ingewikkeld maken.
Vooraf koop je een lekkere romige bospaddestoelen soep (unox, bij elke supermarkt) en daar doe je zelf nog wat verse champignonnetjes bij en vers geknipte peterselie/bieslook. Erbij lekker vers afgebakken broodje.
Daarna bijvoorbeeld een kalkoen rollade. AH heeft met de feestdagen altijd een goede, en op de achterkant staan duidelijke bereidingsaanwijzingen. Erbij wat peultjes en parijse worteltjes en aardappeltjes (gebakken krieltjes, puree met een kaas laagje onder de grill, of gewoon gekookt).
Toe een lekker ijsdessert, afgemaakt met wat zelf gesneden fruit en slagroom en geroosterde amandel (schaafsel).

Wel zeggen dat je de soep zelf gemaakt hebt, hè!

Als je het met liefde bereidt zal iedereen het lekker vinden. En schoonmamma begrijpt ook wel dat je nog niet zoveel ervaring hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig ben ik een dankbare en geen kritische eter als iemand een maaltijd voor me bereidt. Daarom zou ik er niets van zeggen. Sterker nog, het zou me niets schelen. Maar het verschil tussen een verse soep en één uit een Unox-zak? Een verschil als van dag en nacht. Ook al kan het me niets schelen, ik proef het wel. Als schoonmamma echt zo kritisch is (en jammer genoeg bestaan ze echt!) is dat vragen om problemen. Zeker als je ook nog probeert te doen alsof je de soep zelf gemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou als je de fabriekssoep (die van Unox is echt niet slecht) wat pimpt met eigen balletjes, scheutje room, versgeknipte kruidjes en verse champignons of paddestoelen, dan heb je er m.i. toch heel wat eigen moeite ingestopt. Vooral omdat er ook nog een tweede gerecht op tafel moet, en een toetje. Een beetje schoonma zal dat begrijpen en het lekker oppeuzelen (ik wel tenminste) en geen commentaar hebben, maar juist complimenten.
Als het andersom zou zijn en schoonmoe maakt zich ervan af met een k&k soep, terwijl ze al járen kookervaring heeft, dat zou niet aardig zijn. Maar goed ... ik probeerde het niet al te moeilijk te maken, want daar werd om gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, zoals ik al zei, ik zou het helemaal niet erg vinden. Je hebt er dan inderdaad best moeite in gestopt. Maar omdat de vraagsteller het heeft over een lastige en kritische schoonfamilie, en ik weet hoe dat is, toch de waarschuwing: ze komen erachter, en als ze echt zo lastig zijn, heb je kans dat je het nog jaren te horen krijgt. Dus in ieder geval niet doen alsof de soep from scratch gemaakt is! Overigens, met die moeite om een Unox-soep te pimpen: het kost nauwelijks meer moeite dan dat om een soep wel helemaal zelf te maken, en het resultaat is véél beter. En dan bedoel ik niet alleen de soep zelf, maar ook de reacties van zo'n lastige schoonfamilie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Soep kan je ook lekker de dag ervoor klaarmaken, als je nog niet zo zenuwachtig bent. Als An voor soep kiest kan ze zelf wel een recept voor een feestelijke, luxe en lekkere soep op het interne vinden. Zelf maak ik het altijd uit de losse hand, zonder recept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dachten jullie van spruitensoep?
die vindt mijn partner zelf geweldig, maar misschien is dat te zwaar als voorgerecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ heeft trouwens goed door hoe mijn schoonfamilie is.. Zij spreekt duidelijk uit ervaring.
Ze hebben inderdaad ALLES geproefd en hebben ook ALTIJD "opbouwende" (zeggen ze dan) kritiek.
Hoe hard ik mij ook uitsloof of mijn best doe.
Ze hebben altijd IETS gezien of geproefd of geroken..
whatever..
dat zeggen ze dan soms aan zoonlief en mijn partner is dan zo eerlijk om het mij te vertellen dat ik er tenminste de volgende keer iets aan kan doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vervelend, inderdaad An. Ik weet niet hoe oud je bent, maar probeer er een beetje "boven" te staan.
Zij zijn niemand om jou te bekritiseren ... in feite bekritiseren ze zichzelf. Maar als je nog erg jong bent is het moeilijker om het je niet aan te trekken.
En spruitjessoep? Klinkt in ieder geval origineel. Je parnter weet vast wel of ze van spruitjes houden en zo ja .. dan maak je dat. Zo te lezen is het een gerecht waar je je zeker over voelt en dat is prima.
Of het te zwaar is? Ligt een beetje aan hoeveel ze ervan eten. Misschien worden ze er later, 's nachts thuis, een beetje winderig van. Ha! Dat is dan jouw stille wraak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah.. Je begrijpt waarschijnlijk ook wel dat ik wil dat alles perfect is, verloopt, smaakt...
Enneh.. echtwaar?
bekritiseren ze zichzelf of zeg je dat maar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat meen ik echt. Ze bekritiseren in feite zichzelf, nl. hun onbuigzame, kritische en moeilijke houding. Hun kritiek zegt nl. niks over jou, maar alles over hun.
Iets met kip? Of kalkoen als je iets aparters wilt, en de meeste mensen lusten het wel. Aardappelpuree met een slagroomspuit, zodat het er mooi uitziet. Met frietjes kan weinig misgaan. Verschillende groentes, een of twee salades en een of twee warme groentes. Als toetje ijs met chocolade. Verder: niet te druk om maken, als het smaakt dan is het goed. Je hebt je best gedaan en de meeste mensen waarderen dat. Als ze het ondanks dat niet goed genoeg vinden dan koken ze volgend jaar zelf maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je eerst moet onderzoeken wat je schoonfamilie lekker vind: waar maak je ze blij mee?
Dat moet je vriend weten.
En als je dat weet, dan kan je op zoek gaan naar succesrecepten die jij kan maken.
En je kunt altijd een nieuwe vraag hierover stellen op GV, als je die niet kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn standaardantwoord : Goh schatje, jij bent de beste kok die er bestaat. Alles wat jij maakt vinden ze lekker!
Doe maar iets! Je doet het toch altijd geweldig..
En als zij het niet lekker vonden, ikke wel! --> vind ik echt niet goed genoeg!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zul je wat subtieler te werk moeten gaan. Hem stiekem uithoren over wat er vroeger bij hem thuis gegeten werd. Wat was het lievelingseten van hem en of van zijn ouders?
Zo krijg je info over wat de ouders lekker vinden en kun je je diner er een beetje op aanpassen. En verder: als jij oprecht van hun zoon houdt en je doet je best voor hun: meer kun je niet doen. Maak je dus niet al te druk!
Als je kritische Schoonfamilie ziet dat je echt van hun familie-lid houdt, dan zijn ze ze daar blij mee... Als het eten dan ook nog lukt, dan zijn ze helemaal blij... Dus kook met liefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik wou dat ze inderdaad zo makkelijk waren..
houden van hun zoon is blijkbaar lang niet genoeg voor ze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AnvandenBerg... De aanhouder wint... EN je vriend waardeert het bijzonder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou liegen als ik zei dat je ongelijk hebt...
Ik doe het dan ook enkel en alleen voor hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou bijna een blijk kunnen zijn van ware liefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHAHAHAHAHA
geloof mij.. dit IS ware liefde.
Als hij het nu nog niet doorheeft dan weet ik niet wat ik nog kan doen om het hem te tonen.
Koken voor zijn moeder EN het goed laten aflopen = mission imposible
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL... Maar dan zeg ik; Ware liefde kent geen angst... Nu jij weer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan denk ik dat ik het heel erg alsof doe en goed kan acteren wat ik sterf van de angst! :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je me kunt begrijpen zal je dit helpen: Sterf gewoon, dan valt alle angst meteen weg... Ik weet dat... Ik deed het al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp het en I'll give it a go..
kreeg je er nadien geen spijt van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
You only die once... Wie is daar dan om spijt te krijgen, it died...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm ik kan het niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAt kun jij ook niet, dat overkomt je... Zoals bij iedereen, als je ophoudt met je te verzetten, dan sterf je... Zoals altijd en bij iedereen en dan is er geen angst meer... NOOIT MEER... Je hebt de angst voor het sterven overwonnen, wat kan je nu nog gebeuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zal waarschijnlijk de dag zelf dan gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, hoeft niet, als je nu precies ziet wat er zal gebeuren, dan mag dat nu al... Kijk maar of het zo is?
Zolang de wijn maar goed is hoef je je geen zorgen te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lekkere Rijsttafel!

Daar kan je heel veel diverse kleine gerechtjes van bereiden, en dat kan ook een dag van te voren al, beter zelfs dan is de smaak lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het handig als je al een dag van te voren iets kunt maken, dan hoef je het alleen op te warmen.
Ik heb een aardappelschotel en heerlijk ouderwets !! rundvlees, heel goed een dag tevoren te maken.
Het recept (komt van mijn site ivm met grote letters) van het vlees is voor 2 pers, als je met vier bent , neem dan een kilo, wat eventueel over is kun je bewaren.
de wijn zou ik verdubbelen, de rest kun je aanhouden.
Dan ziet je diner er als volgt uit;

-licht soepje naar keuze
-gegratineerde aardappels uit de oven
-oma's rundvlees ;)
-lekkere bak rucola sla met ui en tomaten
-witlof rolletjes met ham en kaas
-ijstaart, gewoon uit de winkel
- koffie met een likeurtje, om uit te buiken

Hierbij kun je een trio merlot wijn van Ah bij drinken.
Meis, je dag kan dan niet meer stuk :)

Sukadelapjes 2 personen

- min. 300gram sukadelapjes
- klein glas rode wijn
- glas water
- 2 laurierblaadjes
- 2 uien
- 1 dikke plak peperkoek ( dit is om te binden en voor de extra smaak, kun je ook weglaten)

- Snij de ui in grove stukken

- Kruid het vlees met zout peper en paprikapoeder

- Bak het vlees in een pan met deksel, rondom lekker bruin

- Bak de uien even mee totdat ze bruin worden.

- Voeg er de wijn bij en laat even een paar min prutten

- Doe vervolgens het water , laurierblad en de verkruimelde peperkoek bij en laat dit op laag vuur het liefst een halve dag sudderen.

- Een uurtje of 2 mag ook, maar hoe langer , hoe sappiger!

Gegratineerde aardappelschijfjes met prei en knoflook

750 gr. Aardappelschijfjes in dunne plakjes
1 dikke prei in ringen
50gr. Plantaardige boter
2 tenen knoflook
1 dl soja melk of gewone melk
Peper – zout

Verwarm de oven voor op 200 C
Vet een ovenschaal in met boter en leg er een laag aardappel plakjes in.
Knijp er wat knoflook boven uit en verdeel er een paar klontjes boter over en de in stukjes gesneden prei.
Bestrooi het geheel met wat peper en zout.
Leg er een nieuwe laag aardappelplakjes op dan weer knoflook en prei etc.
Ga zo door tot alles op is, eindig met aardappel en doe er wat klontjes boter op.
Schenk dan de sojamelk er over en dek de schaal af met alu folie.
Zet de schaal ong. 40 min in de oven.
Haal de folie er af en wacht nog 10 min.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat ik bij het vlees een vleesbouillon tablet ben vergeten, die doe je in de jus erbij!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BOERENKOOL MET WORST
EN VLA TOE
SIMPEL EN LEKKER
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak als voorgerecht voor ieder een ontbijtbordje met carpaccio. Verdeel de plakjes over de borden en maak een dressing van 2 eetl. mayonaise,1 theel. mosterd en een scheutje Martini bianco. Besprenkel (niet te veel) in streepjes over het vlees Schaaf hier dunne krullen , met de kaasschaaf, parmezaanse kaas over.Garneer met wat rucola en peterselie en druppel er wat extra vierge olijfolie over.

Gekaramelliseerde beenham met honing;

100 gr. honing,
100 ml. vers sinaasappelsap,
2 takjes tijm,
2 gekneusde peperkorrels,
2 eetl. boter,
2 beenhammetjes van ca.500 gr. per stuk.( naturel)

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Breng de honing met de rest v.d. ingrediënten aan de kook en laat 10 min. op laag vuur trekken.
Verwijder de tijm en laat afkoelen.

Bestrijk de hammetjes royaal met het honingmengsel en bak ze 40 min. in het midden v.d. oven tot het laagje krokant en kleverig is. Bestrijk de bovenkant tijdens het bakken nog een paar keer met het honongmengsel.
Snijd de ham in dikke plakken.

Lekker met aardappelpartjes die tegelijk met de ham zijn meegebakken in de oven of een romige aardappelpuree.
Erbij lange sperzieboontjes, en erdoor wat boter, nootmuskaar en gehakte hazelnootjes ( omdat het kerst is) en/of kleine spruitjes, die nog wat "bite"hebben met erdoor wat boter, nootmuskaat en uitgebakken spekjes.
Peertjes uit glas, met in de klokhuis holte wat cranberries,
op mooi bord of schaaltje, ziet er niet alleen leuk uit, maar combineerd er ook goed bij.

Nagerecht;

Vanilleroomijs of straciatelli-ijs,
Pot ontpitte kersen op sap,
maizena of aardappel zetmeel,

Verwarm de kersen met sap in een pannetje en bind met wat maizena (aangeroerd met wat koud kersensap uit de pot. Lekker is een scheutje likeur erdoor of rum, maar het hoeft niet.
Doe het ijs in coupes of glazen schaaltjes en garneer met een toef slagroom en steek er een chocostick in of een suikerwafel of een kletskop koekje.

Sterkte, succes en een gezellige kerst!
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke +!
Gewoon gerechten die jij ook voor het eerst gaat eten. Het is uitdagend he,
Dus eten moet ook een beetje uitdagend zijn..
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat minnetje is niet van mij, + om te compenseren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gerechten die je nooit eerder hebt gemaakt of zelfs maar geproefd? Bizar slecht idee, is het nog niet stressvol genoeg voor haar?
1) Informeer bij je vriend naar de voorkeur smaak van je schoonouders.
2) Als je nu al begint met hun zo naar de ogen te kijken wat geeft dan de toekomst.
3) Jij bent jij, en geen marionet van je schoonouders, maak desnoods een lekkere stamppot en hiermee kun je aangeven, jullie zijn mijn gasten maar ik bepaal wat er gegeten wordt.
Goed uiteinde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op 2) : ik trouw met hun zoon, niet met mijn schoonouders.
dit is overigens ook geen antwoord op mijn vraag en dus heel erg ongewenst. 3) wel nuttige tip en heel erg waar.. ik denk dat ik het nog in overweging neem :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het deel van je vraag waar je de houding van je schoonouders weergeeft, was het voor mij een onderdeel van de vraag. Daarom deze reactie hierop.
Doe eens gek...., neem ze mee UIT eten. Voor jou een zorg minder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker zelf iedereen z'n kostje laten koken: het wordt zo wel heel makkelijk voor de gastvrouw. In plaats van een gourmet of fondueschotel te halen kun je zelf het vlees (een dag van tevoren) klaar maken. Maak er een afwisselende schotel van . Reken per persoon op 200 - 250 gr vlees. Ideaal voor Kerst en andere feestdagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk maar eens op deze site voor ideetjes op te doen:

http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/feestdagen.htm