Je hebt nodig;
250 gr. rijst, 1 spitskooltje, 250 gr. wortelen,3 aardappelen, 250 gr. sperziebonen, 100 gr.peultjes,
4 eieren, 200 gr. taugé, ½ komkommer, 1 zak kroepoek of emping.

De rijst gaar en droog koken in ½ l. water.
de spitskool en wortelen in reepjes-, de aardappelen in plakjes snijden en de boontjes afhalen.
De groenten ieder apart in kokend water beetgaar koken (ca. 15 min.)
De eieren in 8 in. koken, laten schrikken en in partjes of plakjes snijden.
De taugé met kokend water overgieten en laten uitlekken.
Komkommer in plakjes snijden.
De rijst op een schaal scheppen, groenten erover verdelen
evenals de aardappelplakjes, de eiplakjes en de komkommerplakjes.
Pindasaus erover scheppen. Bovenop de kroepoek of empng strooien.

Voor de pindasaus fruit je 1 gesnipperd uitje en 1 uitgeperste teen knoflook even in een klein scheutje olie op niet te hoog vuur. het moet zachtjes fruiten.
Doe er ½ pot pindakaas bij en 3 dl. water. Al roeend aan de kook brengen. Als je een dikke saus hebt, doe je er een mespuntje trassie (garnalenpasta), 1 eetl. stroop, een mespuntje sambal, 1 eetl. citroensap en 1 eetl. ketjap manis bij. De saus 5 min. laten pruttelen.
Evtl nog wat water erbij roeren als hij te dik wordt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg trek ;-)

Andere antwoorden (2)

Wat JIJ lekker vindt, kan ik hier niet ruiken, maar op de volgende site staan 352 recepten, daar zal er vast 1 bijzitten die je lekker vindt:

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=gado+gado
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voordeel van Gado Gado is dat je er diverse soorten groenten voor kan gebruiken. Wel is het belangrijk dat je ze van te voren blancheert.

Welke groenten: spitskool, witte kool, bloemkoolroosjes, sperziebonen, wortelen, komkommer, sla, taugé

Verder: tahu, tempé, evt. gebakken aardappelblokjes, kroepoek en natuurlijk enkele gekookte eieren als garnering.

Zelf maak ik gado gado altijd met lontong, dit zijn zakjes (kleef) rijstdie je bij de toko kan kopen. Nadat het gekookt is dit in blokjes (niet te klein!) snijden Rijst kan natuurlijk ook.

De saus

1 pot pindakaas, voorkeur met nootjes
50 gr. santen
3 uitjes
2 teentjes knoflook
2 rode pepers of een theelepel sambal
1 theel. ketoembar
1 theel. djahé (gemberpoeder)
1 citroen
1 blokje gula djawa
2 eetl. ketjap manis
water

Breng water aan de kook en smelt de santen erin. Doe beetje bij beetje de pindakaas erbij, evt met wat water. Snijd de uien, knoflook en pepers zéér fijn. Kneus ze samen met gula djawa en de ketjap door de pindasaus. Voeg ketoembar en de djahé toe. Breng bijna aan de kook (nog steeds op een zeer laag vuurtje).