Ze zeggen dat te veel nootmuskaat slecht is ,maar wanneer is teveel teveel?

Als je over een groente die je kookt een scheut nootmuskaat uit potje gooit is dat dan al te veel? Bedoel dan niet een halve of kwart potje. En waarom is dat nou precies slecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.4K

Antwoorden (6)

Bij volwassenen leidt inname van ca. 5 gram of meer van de geraspte noot al tot duidelijke klinische symptomen (buikpijn, braken, duizeligheid, onrust en bewustzijnsstoornissen). Myristicine is al eerder beschreven als een sterk hallucinogeen. Verder bevat de olie van de muskaatnoot nog andere etherische oliën die precursors (chemische voorlopers) zijn voor geestverruimende middelen (safrol, MDMA, elemicine, mescaline). Safrol en het ook in nootmuskaat voorkomende methyleugenol blijken bij dierproeven en ander onderzoek gentoxisch te zijn en daarmee mogelijk kankerverwekkend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk geen onschuldig keukenkruid dus... Een mens is nooit te oud om te leren! +
In een dosis van ongeveer 0,4 gram is nootmuskaat ongeveer even hallucinerend als een joint. In grotere hoeveelheden werkt nootmuskaat hallucinerend.
Door inname van te grote hoeveelheden (meer dan 5 gram) ontstaat een nootmuskaatvergiftiging. Het gaat dan om meer dan vijf gram.
De verantwoordelijke stof heet myristicine, een bestanddeel van nootmuskaatolie waarin ook het onschuldige myristicinezuur in voorkomt.
Verschijnselen van een myristicinevergiftiging zijn:
misselijk, duizelig, verhoogde hartslag, droge mond, angst, paniek, moeite met plassen. Dit wordt gevolgd door een periode van langdurig slapen.

Mensen die nootmuskaat als hallucinerend middel gebruiken klagen over een gevoel van algehele malaise, hoofdpijn, duizeligheid, een droge mond en hartkloppingen. Bij overdosering is een psychose mogelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het zal als het meegekookt is niet zulke verschijnselen veroorzaken. Want dan had ik het als kind hebben moeten ondervinden... Maar toen ik zelf ging koken heb ik de nootmuskaat meteen geschrapt, want boontjes en bloemkool zijn zónder véél lekkerder!
Teveel is 5 gram of meer, dat leidt tot klinische symptomen als buikpijn, braken, duizeligheid, onrust en bewustzijns-stoornissen.
Er is een sterk hallucinogene stof aanwezig : myristicine.
Ook de olie van de muskaatnoot kan een geestverruimende werking hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gewoon over je gekookte groenten wat nootmuskaat strooid kan dit helemaal geen kwaad, en is er geen reden aan te geven dat het slecht is. Was het wel zo , dan zou een gedeelte van de Nederlanders 's avonds na het eten stoned in de stoel moeten zitten. Overdrijven is ook een kunst.
Doe jij maar gewoon een klein beetje gemalen nootmuskaat op je bloemkool of spercibonen. Het liefst vers geraspt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveelheid: aanbevolen wordt een theelepel als maat (<5 gram).

waarom: bij 5 gram wordt het gezien als een van de drugs met hallucinerende uitwerking.
Als je het in de keuken gebruikt strooi je vast minder dan 5 gram.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij nootmuskaat geldt, net als bij alle andere veel gebruikte kruiden, dat normaal gebruik prima is. Onder normaal gebruik valt ook flink uitschieten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het is wel zo dat nootmuskaat, net als bijvoorbeeld kaneel, schadelijk kan zijn bij grote inname. Dan heb je het echt over eetlepels.

Al bij een veel lager gebruik zal een gerecht niet meer te eten zijn, doordat de smaak van de nootmuskaat (of kaneel) volledig overheerst. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken. Sterker nog, kruiden en specerijen hebben vrijwel allemaal een bacteriedodende werking, waardoor ze bij normaal gebruik zorgen dat de kans op bijvoorbeeld een voedselvergiftiging verkleind wordt.

Het is wel belangrijk dit in acht te nemen bij eventueel medicinaal nemen van kruiden of specerijen. Elke stof die een bepaald effect zou moeten hebben moet reactief zijn en is daarmee ook (mogelijk) toxisch en kan op andere vlakken, of in de verkeerde dosering een negatief effect hebben. Oppassen dus!