Hoe maak ik een portsaus?

Met rode port, jus de veau, sjalot, rozemarijn tijm honing.

Moet ik dan eerst de port in de pan bij het bakvet doen samen met de sjalot, kruiden en honing en het dan laten reduceren om er daarna de jus de veau bij te gieten of alles in de pan doen en het dan laten inkoken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4K

Het beste antwoord

Een heerlijke portsaus volgens het recept van een voormalige chefkok die in de Bokkendoorns in Overveen gewerkt heeft. Overveen is vlakbij waar ik woon. Het is een sterrenrestaurant en de saus is echt heerlijk!

Portsaus;

Verhit 10 gr. roomboter in een sauspan en laat de sjalot hierin zachtjes fruiten tot de snippers glazig zijn.
Giet dan 4 dl. port erbij, breng aan de kook en laat het zachtjes doorkoken tot je ca. de helft hebt ingekookt en ca. 1½-2 dl. over hebt. Voeg dan 1 dl. Jus de Veau toe, laat de saus even doorwarmen en giet haar dan in een fijne zeef over in een schone pan. Voeg peper en zout naar smaak toe. Breng de saus kort voor het opdienen weer aan de kook en klop er, van het vuur af, 50 gr. boter in klontjes verdeeld door. Hiermee bind je de saus. Dit monteren mag niet van te voren gedaan worden maar moet echt vlak voor het opdienen. Hij verliest anders vrij snel zijn bindende kracht.

Je wilt er rozemarijn/tijm en honing bij doen? Laat de takjes rozemarijn/tijm meetrekken voor je de saus zeeft. Gedroogde kruiden voeg je toe bij het peperen en zouten.
De honing voeg je toe op het moment dat je de Jus de Veau toevoegt en de saus nog even laat doorwarmen.

Wil je het simpeler en hoeft het er niet zo mooi uit te zien, dan hoef je uiteraard niet eerst de saus te zeven maar kan je gewoon alles in dezelfde pan doen en de kruidentakjes er met de hand uithalen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sjalot snipperen en ca 3 minuten fruiten in bakvet van vlees. Voeg de port en bouillon toe en breng de vloeistof aan de kook; schraap hierbij aanbaksel van de bodem. Voeg de slagroom toe en laat de saus indikken. Op smaak brengen met p z en suiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Portsaus.

Heerlijk voor bij een biefstukje

Ingrediënten:
60 gr boter - 3 Sjalotjes, zeer fijn gesneden - 3/4 liter port (liefst van ca. 10 jaar oud) - schil van 1 sinaasappel - 2 runder- of wildbouillonblokjes - 3 laurierblaadjes - 5 kruidnagels - 3 tl suiker - zout en peper.

Bereiding:
Laat in een pan de helft van de boter smelten. Smoor er de sjalotten in tot ze zacht zijn. Giet er de port bij, voeg de sinaasappelschil, laurierblaadjes en kruidnagels toe. Voeg de bouillon toe en laat alles inkoken tot de gewenste dikte. Zeef de saus, roer er de rest van de boter door en breng de saus tot slot op smaak met zout en peper.

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.tantethea.net/recepten/sausdres/portsaus.htm